Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

03.06.2015

„Parlamentarii nu au imunitate decât pentru declarații politice”

Călin Popescu Tăriceanu

ALDE

Parțial Adevărat

Context

Președintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, invitat al emisiunii “Jurnalul de seară” din 27 mai 2015, de pe Digi24, a declarat:

„Parlamentarii nu au imunitate decât pentru ceea ce sunt declarații politice (…) Când vorbim de solicitarea parchetului pentru un parlamentar, nimic nu oprește ancheta procurorilor să meargă [mai departe] și [nimic nu oprește] persoana care este vizată [sau], acuzată să fie trimisă în instanță, judecată și chiar condamnată. Deci nu se bucură parlamentarii din acest punct de vedere de nici un fel de imunitate. Există acest filtru suplimentar de încuviințare a arestării (…)”

Ce verificăm?

Când se bucură parlamentarii de imunitate.

Verificare

Art. 72 din Constituția României tratează imunitatea parlamentarilor:

(1) Deputaţii şi senatorii nu pot fi traşi la răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.

(2) Deputaţii şi senatorii pot fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără încuviinţarea Camerei din care fac parte, după ascultarea lor. Urmărirea şi trimiterea în judecată penală se pot face numai de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

(3) În caz de infracţiune flagrantă, deputaţii sau senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei. Ministrul justiţiei îl va informa neîntârziat pe preşedintele Camerei asupra reţinerii şi a percheziţiei. În cazul în care Camera sesizată constată că nu există temei pentru reţinere, va dispune imediat revocarea acestei măsuri.

Astfel, Constituția României arată că unele din prevederile Noului cod de procedură penală în materie de măsuri preventive se aplică diferit parlamentarilor față de cetățenii obișnuiți.*

Concluzie

Afirmația lui Călin Popescu-Tăriceanu este parțial adevărată. Într-adevăr, parlamentarii nu pot fi trași la răspundere juridică pentru motive politice și pot fi acuzați, judecați și condamnați pentru alte fapte. Dar în cazul unor măsuri preventive, aceștia se bucură de imunitate, fiind nevoie de încuviințarea colegilor de Cameră pentru aprobarea acestora.


*Art 202 Cpp : (1) Măsurile preventive pot fi dispuse dacă există probe sau indicii temeinice din care rezultă suspiciunea rezonabilă că o persoană a săvârşit o infracţiune şi dacă sunt necesare în scopul asigurării bunei desfăşurări a procesului penal, al împiedicării sustragerii suspectului ori a inculpatului de la urmărirea penală sau de la judecată ori al prevenirii săvârşirii unei alte infracţiuni.
(2) Nicio măsură preventivă nu poate fi dispusă, confirmată, prelungită sau menţinută dacă există o cauză care împiedică punerea în mişcare sau exercitarea acţiunii penale.
(3) Orice măsură preventivă trebuie să fie proporţională cu gravitatea acuzaţiei aduse persoanei faţă de care este luată şi necesară pentru realizarea scopului urmărit prin dispunerea acesteia.
(4) Măsurile preventive sunt:
  1. a) reţinerea;
  2. b) controlul judiciar;
  3. c) controlul judiciar pe cauţiune;
  4. d) arestul la domiciliu;
  5. e) arestarea preventivă.