Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

22.06.2017

Mâine voi merge la serviciu. (...) Cred că o să ne retragem toți demisiile, ca să poată să fie funcțională activitatea ministerelor până când va fi învestit următorul guvern. (...) Eu mi-am delegat atribuțiile către un secretar de stat, la mine nu ar fi probleme, dar alți colegi de-ai mei nu au apucat să-și delege atribuțiile sau chiar nu au avut posibilitatea să facă asta. (...) Toți miniștrii suntem conștienți (...) că trebuie să asigurăm interimatul până la numirea noului guvern

Lia Olguța Vasilescu

PSD

Sursa afirmației: Agerpres

Parțial Fals

Context

În urma evaluării PSD asupra propriului guvern, la şase luni de la începutul mandatului, toți miniștrii Guvernului Grindeanu, cu excepția premierului și a ministrului Telecomunicațiilor, Augustin Jianu, și-au prezentat demisiile. Odată cu trecerea moțiunii de cenzură PSD-ALDE împotriva propriului guvern, Lia Olguța Vasilescu, ministrul demisionar al Muncii și Justiției sociale, a declarat:

 

Mâine voi merge la serviciu. (…) Cred că o să ne retragem toți demisiile, ca să poată să fie funcțională activitatea ministerelor până când va fi învestit următorul guvern. (…) Eu mi-am delegat atribuțiile către un secretar de stat, la mine nu ar fi probleme, dar alți colegi de-ai mei nu au apucat să-și delege atribuțiile sau chiar nu au avut posibilitatea să facă asta. (…) Toți miniștrii suntem conștienți (…) că trebuie să asigurăm interimatul până la numirea noului guvern

 

Drept răspuns, Victor Ponta, actual Secretar General al Guvernului demis prin moțiunea „România nu poate fi confiscată. Apărăm democrația și votul românilor”, a declarat:

 

Mai trebuie să îi facem de râs chiar pe vecie punându-i să își retragă demisiile și să revină într-un guvern demis chiar cu voturile lor — deși Legea 90/2001 de organizare a Guvernului spune clar că sunt ‘irevocabile’?!?! (fac precizarea că au fost anunțate public, prezentate în scris primului ministru și ‘s-a luat act de depunerea lor’ de către fostul Secretar General Busuioc — ghinion). Atâta neseriozitate și incompetență e greu de găsit…

 

De asemenea, un alt ministru demisionar, Tudorel Toader, a făcut următoarele precizări vis-a-vis de acest subiect:

 

Asta înseamnă că eu personal mi-am depus demisia pe 15 iunie, devine irevocabilă pe 30 iunie. Înseamnă că până în 30 iunie eu nu mai pot retrage demisia, dar nu înseamnă că nu pot asigura interimatul. Prin urmare, caracterul irevocabil înseamnă principiul disponibilităţii, dar nu şi o încetare automată a mandatului, pentru că este necesară continuitatea, asigurarea funcţionalităţii.

 

Ce verificăm?

Dacă un ministru, demisionar înaintea moțiunii și demis în urma moțiunii de cenzură, își poate retrage demisia.

Verificare

Conform Codului Muncii, demisia este un act unilateral de voință a salariatului (art. 81).

 

(1) Prin demisie se înţelege actul unilateral de voinţă a salariatului care, printr-o notificare scrisă, comunică angajatorului încetarea contractului individual de muncă, după împlinirea unui termen de preaviz.

 

Și în cazul miniștrilor, Legea 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor ne spune că funcția de membru al guvernului se poate pierde prin demisie (art. 5).

 

Funcţia de membru al Guvernului încetează în urma demisiei, a revocării, a pierderii drepturilor electorale, a stării de incompatibilitate, a decesului şi a demiterii în condiţiile prevăzute la art. 8 alin. (2).

 

Este foarte important de reținut că demisia este un act de voință individuală, care reflectă relația dintre un ministru demisionar și premier (sau guvern, în ansamblu). Dar funcția de membru al guvernului se poate pierde și prin demitere, care este un act de voință colectivă, al majorității parlamentare.

 

Concret, odată ce a intervenit voința majorității parlamentare, în sensul demiterii întregului guvern, prin moțiunea de cenzură, nu mai este în niciun fel relevantă voința individuală a celor care ocupau funcții în guvern. Odată ce Parlamentul a demis întregul guvern, intră în funcțiune mecanismele de asigurare a interimatului, conform art. 26 din Legea 90/2001.

 

(3) În cazul încetării mandatului sau, în condiţiile prevăzute de Constituţie, până la depunerea jurământului de către membrii noului Guvern, Guvernul continuă să îndeplinească numai actele cu caracter individual sau normativ, necesare pentru administrarea treburilor publice, fără a promova politici noi. În această perioadă Guvernul nu poate emite ordonanţe şi nu poate iniţia proiecte de lege.

 

La data adoptării moțiunii de cenzură, existau două categorii de membri ai guvernului care demisionaseră la cererea partidului:

  • miniștri pentru care erau deja luate măsuri privind înlocuirea titularilor și delegarea atribuțiilor pe durata interimatului, respectiv
  • miniștri pentru care nu erau luate astfel de măsuri.

 

Persoanele din prima categorie nu pot reveni asupra deciziei de-a demisiona, pentru că demisiile lor au devenit deja irevocabile prin actele de înlocuire în funcție. În această categorie se află Sevil Shhaideh/Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, Carmen Dan/Ministerul Afacerilor Interne și Mihai Busuioc/Secretariatul General al Guvernului. Nici persoanele din a doua categorie nu pot reveni asupra deciziei de-a demisiona, pentru că voința colectivă a majorității parlamentare a demis deja întreaga echipă guvernamentală și înfrânge a priori voința individuală a unor persoane fizice. În a doua categorie se află și Lia Olguța Vasilescu, alături de ceilalți miniștri care ar fi încercat azi să-și retragă demisiile.

 

Mai notăm și absurdul situației în care, dacă retragerea demisiei ar mai fi posibilă, premierul deja demis de Parlament ar trebui să îndeplinească acte pentru reinstalarea în funcții a unor miniștri deja demiși de același Parlament. Iar scopul acestor acte ar fi legat exclusiv de îndeplinirea unor atribuții interimare, deși există deja alte persoane perfect capabile să îndeplinească interimatul (miniștri demiși prin moțiunea de cenzură sau secretari de stat rămași dinaintea episodului cu demisiile).

 

De exemplu, conform propriei declarații, Lia Olguța Vasilescu și-a delegat atribuțiile către un secretar de stat, la momentul demisiei. Premierul a acceptat această situație de interimat, indiferent de intenția sau rezultatul moțiunii de cenzură ori de durata delegării atribuțiilor. Astfel, de la momentul demiterii guvernului prin moțiunea de cenzură, același secretar de stat (sau altă persoană, conform legilor în vigoare) continuă să asigure interimatul, fără să fie nevoie de revenirea Liei Olguța Vasilescu pe postul de ministru.

 

Cu alte cuvinte, din momentul în care majoritatea parlamentară a adoptat moțiunea de cenzură, interimatul se exercită de către persoanele care îndeplineau atribuțiile la acel moment. Discuția despre retragerea demisiilor anterioare moțiunii nu mai este relevantă. Retragerea demisiilor ar fi avut sens numai dacă moțiunea de cenzură ar fi fost respinsă de majoritatea parlamentară.

 

Concluzie

Declarațiile lui Tudorel Toader și Victor Ponta sunt parțial adevărate, iar declarația Liei Olguța Vasilescu este parțial falsă. Un ministru care a fost demis în urma moțiunii de cenzură nu își mai poate retrage demisia depusă înainte de exprimarea voinței majorității din Parlament. Cei care se aflau în funcții sau îndeplineau atribuțiile la data moțiunii de cenzură (indiferent dacă erau demisionari sau nu) au obligația de a exercita interimatul, până la predarea mandatelor către noii miniștri, legal învestiți.