Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

25.03.2015

„Votul la vedere încalcă procedura de vot, pentru că se prevede ca votul să fie secret”

Parțial Fals

Context

Într-o intervenţie din 23.03.2015 la postul public de televiziune TVR1, Liviu Dragnea a declarat despre măsura propusă de PNL privind votul la vedere din Senat pentru încuviinţarea reţinerii şi arestării preventive a senatorilor Darius Vâlcov şi Dan Şova:

„Votul la vedere încalcă procedura de vot, pentru că se prevede ca votul să fie secret. Cel împotriva căruia se votează poate contesta votul.” (conform ziare.com)

Ce verificăm?

Dacă votul la vedere încalcă procedura de vot şi dacă acest lucru poate atrage după sine invalidarea prin contestare a rezultatului acestuia.

Verificare

Art. 173 din Regulamentul Senatului spune că: „Senatul hotărăşte asupra cererii cu votul secret al majorităţii membrilor săi.”

Caracterul secret al votului este, însă, un drept, nu o obligaţie, raţiunea acestuia fiind, pe de o parte, evitarea posibilităţii ca persoana vizată de vot să se simtă umilită, şi pe de altă parte, evitarea unor potenţiale acte de răzbunare asupra celor care au votat pentru încuviinţarea ridicării imunităţii.

În sprijinul acestei afirmaţii, avem art. 172, alin. 3 din Regulamentul Senatului (al cărui text este identic cu cel al art. 72, alin. 1 din Constituţia României):

[…] senatorii nu pot fi traşi la răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.”

Deci nu pot fi trași la răspundere nici pentru modalitatea de exprimare a votului, fie în deplin secret, fie la vedere.

 

În ceea ce priveşte al doilea aspect al verificării noastre, procedura contestării votului este prevăzută în art. 138, alin. 1 din Regulamentul Senatului:

„Votul poate fi contestat numai de liderul unui grup parlamentar, imediat după anunţarea rezultatului votului de către preşedintele Senatului.”

Astfel, persoana vizată de vot ar putea, teoretic, să conteste rezultatul, dar această acţiune ar fi lipsită de validitate din perspectiva Regulamentului. De asemenea, chiar dacă liderul unui grup parlamentar ar înainta o contestaţie în susţinerea unui senator, aceasta nu va avea şanse de reuşită, tocmai ca urmare a celor două articole invocate mai devreme (art. 172, alin. 3 din Regulament, respectiv art. 72, alin. 1 din Constituţie).

Concluzie

Afirmaţia lui Liviu Dragnea este parţial falsă. Votul în vederea ridicării imunităţii parlamentarilor este secret potrivit Regulamentului, putând fi exprimat prin buletine de vot, prin bile sau electronic (art. 132 din Regulamentul Senatului). Atunci când este exprimat prin bile (ca în acest caz), votul se poate face și „la vedere”. Mai mult, este improbabilă invalidarea rezultatului votului astfel exprimat, pentru că o eventuală contestare ar rămâne fără efect, de vreme ce Constituţia garantează imunitatea parlamentarilor în ceea ce priveşte voturile sau opiniile lor politice.