Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

24.07.2017

Ministrul Fifor propune construirea autostrăzii Sibiu-Piteşti prin Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii, adică dintr-un fond inexistent. Autostrada face parte din coridorul IV Paneuropean şi poate fi construită din bani nerambursabili, chiar şi cu facilitatea de a deconta până la 95% din costurile totale! În plus, ministrul Fifor nu are nicio responsabilitate pe proiecte mari de infrastructură!

Raluca Turcan

PNL

Sursa afirmației: News.ro

Fals

Context

Prim-vicepreședintele PNL, Raluca Turcan, a declarat într-o conferință de presă:

Ministrul Fifor propune construirea autostrăzii Sibiu-Piteşti prin Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii, adică dintr-un fond inexistent. Autostrada face parte din coridorul IV Paneuropean şi poate fi construită din bani nerambursabili, chiar şi cu facilitatea de a deconta până la 95% din costurile totale! În plus, ministrul Fifor nu are nicio responsabilitate pe proiecte mari de infrastructură!

Ce verificăm?

1. Dacă autostrada Sibiu-Pitești poate fi construită din bani nerambursabili, cu facilitatea decontării a 95% din costurile totale.
2. Ce este și în ce stadiu se găsește proiectul Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții.

Verificare

Coridorul IV Paneuropean

 

Prin coridoare pan-europene înţelegem o reţea de infrastructură rutieră din Europa Centrală şi de Est pentru care erau necesare investiţii majore în următorii 10-15 ani; rutele au fost identificate iniţial în 1994 şi legau mari centre urbane de porturi. Reţeaua trans-europeană de transport (TEN-T) este un proiect al Uniunii Europene care datează de la începutul anilor ‘90 şi face parte dintr-o viziune mai amplă asupra infrastructurii, incluzând transport energetic şi o reţea de telecomunicaţii. Pe măsură ce Uniunea Europeană s-a extins către est, majoritatea coridoarelor pan-europene au devenit parte a TEN-T. În 2017, TEN-T a fost extinsă către statele Parteneriatului Estic.

 

La nivelul României, autostrada Sibiu-Piteşti făcea parte din coridorul de Transport Pan-European IV. În prezent, la nivel de TEN-T, România este integrată coridorului Rin-Dunăre.

 

Pe site-ul CNAIR, tronsonul de autostradă Sibiu-Piteşti se află în stadiul reactualizării studiului de fezabilitate.

Am consultat lista apelurilor deschide din cadrul Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), iar autostrada Sibiu-Piteşti se încadrează în Axa Prioritară 1:

Consultând documentele de program aferente POIM, regăsim tronsonul respectiv în lista de proiecte eligibile, alături de sursele de finanţare şi de sumele alocate:

Potrivit alocărilor din POIM, valoarea totală a investiției privind Autostrada Sibiu-Pitești este de 1.991,55 milioane euro, din care 1.673,57 milioane euro sunt total costuri eligibile din acest program. Din costurile eligibile, 1.255,18 milioane euro sunt fonduri europene nerambursabile.

 

Observăm astfel că proporția fondurilor europene nerambursabile din valoarea totală a investiției este de  63%, iar din totalul costurilor eligibile este de 75%.

 

Ministerul Transporturilor a pus în consultare publică pe 17.07.2017 un proiect de lege privind Hotărârea Guvernului pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1418/2008 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ”Autostrada Sibiu-Piteşti”. Din textul proiectului reținem:

În anexele proiectul este detaliată suma totală a investiției cu tot cu TVA care se ridică la 3.329,07 milioane euro. Așadar, este posibil ca procentul reprezentat de fondurile europene nerambursabile să scadă și mai mult dacă îl vom raporta la o sumă mai mare.

 

Ce este Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FDSI)?

Conform actualului Program de guvernare, FDSI va fi alcătuit:

 

(…)din companiile de stat profitabile, a cărui valoare va depăși 10 mld. €. Fondul se va putea folosi de veniturile din privatizari, din dividende ale acestor companii, precum și din veniturile provenite din emisiuni de obligațiuni sau din vânzarea de active neperformante (case de odihnă, hoteluri – aparținând unor companii al căror obiect de activitate este cu totul altul). Scopul fondului va fi de a dezvolta sau construi de la zero afaceri în domenii prioritare pentru statul român, care să se susțină economic (deci cu un anumit grad de profitabilitate), singur sau împreună cu alte fonduri de investiții sau investitoriprivați. Estimăm că 10 mld. € vor intra în economia României în următorii 4 ani prin FSDI. […]

 

În ceea ce privește finanțările din FDSI privind autostrăzile, în Programul de guvernare se menționează:

 

Alte 3 mld. € vor viza construcția de autostrăzi și căi ferate rapide, având prioritate autostrăzile care nu pot fi finalizate sau demarate din fonduri europene până în 2020. FSDI împreună cu alte bănci internaționale, BEI, BERD și Banca Mondială, care și-au exprimat deja interesul în discuțiile pe care le-am avut, va construi în parteneriat public- privat autostrăzi pe care le va deține pentru o perioadă de 30 ani și care vor fi cedate înapoi statului român, pe măsură ce bugetul de stat va avea disponibilități pentru a le răscumpăra. Proiectele principale asupra cărora finanțatorii și-au arătat interesul sunt acelea care se susțin economic. Spre exemplu, cele care au un trafic care să susțină necesitatea unei autostrăzi, pentru a concura cu proiecte propuse de state vecine. Sunt cinci autostrăzi care respectă aceste criterii, dintre care una, Pitești-Craiova, este prevăzută a se finaliza pe fonduri europene până în anul 2021. Celelalte patru, dacă nu vor fi finanţate de la buget, vor fi lansate prin aceste fonduri: o autostradă care să străbată munții între Transilvania și Moldova (Târgu Mureș – Iași), o a 2-a autostradă prin Sudul României, care să unească Transilvania cu Oltenia și Țara Românească (Timișoara – București), a 3-a, care să străbată munții de pe Valea Prahovei (Comarnic – Brașov) și o a 4-a care să unească Moldova cu Țara Românească (Iași – Bucureşti).

Autostrada Sibiu-Piteşti nu este inclusă în priorităţile FSDI, conform programului de guvernare.

 

Legat de momentul în care FDSI va începe să funcţioneze, găsim următoarea măsură în Programul de guvernare:

Alături de FSDI, cel târziu în primul trimestru din 2018, se va crea un Fond Național de Dezvoltare (FND).

 

Pe 30 iunie 2017, premierul Mihai Tudose afirma că:

 

Astăzi vom avea în primă lectură Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții, urmând ca el să fie supus dezbaterii publice, trimis către Eurostat și concretizat, până în septembrie, în proiect de lege, trimis spre Parlament

 

În ceea ce priveşte gestionarea FSDI, Toma Petcu, ministrul Energiei, declara următoarele: “fondul trebuie gestionat de Ministerul Finanţelor, pentru că în general, toate activele, tot patrimoniul statului roman, se gestionează de Ministerul de Finanţe“.

 

Cu toate acestea, evaluarea miniştrilor cabinetului Grindeanu integra FDSI domeniului economie:

 

Concluzie

Declarația Ralucăi Turcan este falsă. Procentul finanțării din fonduri europene nerambursabile pentru autostrada Sibiu-Pitești pe care l-a vehiculat vicepreședintele PNL este unul exagerat. Într-adevăr, această autostradă este cuprinsă în Programul Operațional Infrastructură Mare, însă această finanțare va trebui completată de fonduri naționale, chiar mai mari decât cele estimate inițial. În același timp, deși documentele și declarațiile publice despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții ne dau niște indicii despre faptul că acesta ar putea fi o sursă de finanțare pentru proiecte de infrastructură, nu putem ști cu adevărat dacă autostrada Sibiu-Pitești se va regăsi într-un fond inexistent momentan, mai ales ca ea nu apare printre proiectele anunțate a fi susținute din acești bani.