Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

24.06.2015

„Mi-e tare teamă că o astfel de chestiune nu se poate întâmpla decât cu voia Camerei din care facem parte”

Sebastian Ghiță

Fals

Context

În cadrul unor declarații făcute de Sebastian Ghiță pe 24 iunie 2015, la ieșirea din sediul DNA Ploiești, întrebat daca se așteaptă să fie suspendat din funcția de parlamentar, el a răspuns:

„mi-e tare teamă că o astfel de chestiune nu se poate întâmpla decât cu voia Camerei din care facem parte”.

Ce verificăm?

Dacă un membru al Parlamentului României poate fi suspendat din funcție, și dacă în această situație ar fi nevoie de acordul Camerei din care face parte.

Verificare

Legea 96/2006 privind Statutul deputaților și senatorilor prevede la art. 8 faptul că:

(1) Mandatul de deputat sau de senator se supune regimului juridic prevăzut de Constituţie şi de prezenta lege, completat cu dispoziţiile regulamentelor Camerelor Parlamentului.

(2) Mandatul de deputat sau de senator nu poate fi întrerupt, suspendat sau revocat.

Comunicatul DNA transmite faptul că s-a dispus menținerea măsurii controlului judiciar și suplimentarea obligațiilor impuse, ca urmare a extinderii acțiunii penale față de inculpat pentru săvârșirea mai multor infracțiuni, existând probe și date din care rezultă suspiciunea rezonabilă în ceea ce privește săvârșirea acestora.

Măsura controlului judiciar (și a controlului judiciar pe cauțiune) este prevăzută de Noul Cod de Procedură Penală, la Cap. I, secțiunea I, art. 202 alin. (4), alături de alte măsuri preventive – reţinerea, arestul la domiciliu, arestarea preventivă.

În ceea ce privește controlul judiciar, conform art. 215, alin. 2 CPP, organul judiciar care a dispus măsura îi poate impune inculpatului să nu depăşească o anumită limită teritorială, fixată de acesta, decât cu încuviinţare prealabilă, și să nu exercite profesia, meseria sau să nu desfăşoare activitatea în exercitarea căreia ar fi săvârşit fapta (în speță, calitatea de parlamentar, de a cărei influență Sebastian Ghiță s-ar fi folosit în săvârșirea presupuselor infracțiuni, conform comunicatului DNA).

Am verificat dacă această măsură se poate aplica parlamentarilor sau dacă aceștia sunt exceptați prin prisma imunității parlamentare. Art. 72 din Constituția României, referitor la imunitatea parlamentară, spune că:

(2) Deputaţii şi senatorii pot fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără încuviinţarea Camerei din care fac parte, după ascultarea lor.

Măsurile preventive prevăzute de acest articol sunt doar reținerea și arestarea, nu și măsura controlului judiciar. Dreptul constituțional este de strictă interpretare; excepțiile din dreptul constituțional sunt, astfel, de și mai strictă interpretare. Dacă legiuitorul ar fi dorit să se refere la toate măsurile preventive, ar fi făcut această precizare în textul constituțional sau ar fi corelat textul Codului de procedură penală cu excepția constituțională privind imunitatea parlamentară. Prin urmare, unul dintre efectele măsurii controlului judiciar este că poate „suspenda” (de facto) un parlamentar din funcție, pe o perioadă determinată.

Concluzie

Afirmația lui Sebastian Ghiță este falsă. Un deputat nu poate fi suspendat, conform Legii nr 96/2006, nici măcar cu acordul Camerei Deputaților. Acesta poate fi împiedicat temporar, prin mijloace judiciare, să își exercite calitatea de deputat, aceasta reprezentând o „suspendare” de facto, nu de iure, fiind o obligație aferentă măsurii preventive a controlului judiciar, care nu face parte din măsurile preventive pentru care este nevoie de acordul Camerei.