Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

18.05.2017

Rata șomajului se află la un minim istoric de după 1989.

Sorin Grindeanu

PSD

Sursa afirmației: Gov.ro

Fals

Context

Premierul Sorin Grindeanu a remis, marți 16 mai 2017, un comunicat de presă în care precizează:
Rata șomajului se află la un minim istoric de după 1989.

Ce verificăm?

Dacă din ultimele date disponibile rata somajului a ajuns la un minim istoric.

Verificare

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) a publicat recent un raport privind situația somajului din România din care reținem:

 

La sfârşitul lunii martie 2017, rata şomajului înregistrat la nivel naţional a fost de 4,55%, mai mică cu 0,16 procente decât cea din luna anterioară şi mai mică cu 0,23 procente decât cea din luna martie a anului 2016.    

 

Pe site-ul Ministerului Muncii și Justiției Sociale, găsim date lunare cu privire la rata somajului din 2001 până în martie 2017.

 

Aceasta este determinată prin raportarea numărului total al şomerilor la populaţia activă civilă la începutul fiecărui an în parte, publicată de Institutul Naţional de Statistică, iar sursa datelor este dată ca fiind ANOFM, cu precizarea că Ministerul Muncii și Justiției Sociale aproximează la o singură zecimală.

 

Din datele disponibile atât pe site-ul Ministerului Muncii și Justiției Sociale, cât și pe ANOFM, observăm că minimumul istoric al șomajului în România a fost înregistrat în februarie 1991, cu o valoare de 0,6%.

 

Făcând comparație cu date mai recente, observăm că minimumul ratei șomajului după anul 2000 a avut loc în 2008: 3,7%.   

 

image

 

Pentru a acoperi cât mai multe surse de informare, am intrat și pe site-ul Institutului Național de Statistică, unde găsim mai multe forme în care se calculează rata șomajului. Ne vom opri la două modalități de calcul relevante în contextul declarației primului ministru. Astfel:

 

  1. SOM103A calculează rata şomajului înregistrat drept “raportul dintre numărul şomerilor (înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă) şi populaţia activă civilă (şomeri + populaţie ocupată civilă, definită conform metodologiei balanţei forţei de muncă).” Pentru această formă de calcul avem date disponibile din 1991 până în 2016.

 

  1. AMG157A  – reprezintă proporţia şomerilor, conform definiţiei internaţionale (conform criteriilor Biroului Internaţional al Muncii), în populaţia activă. În acest caz, şomerii reprezintă “persoanele în vârstă de 15-74 ani care îndeplinesc simultan următoarele 3 condiţii: (i) nu au un loc de muncă; (ii) sunt disponibile să înceapă lucrul în următoarele două săptămâni; (iii) s-au aflat în căutare activă a unui loc de muncă, oricând în decursul ultimelor patru săptămâni”. Pentru această formă de calcul avem date disponibile din 1996 până în 2016.

 

 

Chiar dacă ultimele date disponibile pe INSSE sunt din decembrie 2016, observăm că minimumul istoric de până atunci a fost în cazul SOM103A în anul 1991 cu un procent de 3%, iar în cazul AMG157A în 2008 când aveam un procent de 5,8%.

Luând în considerare tranziția de la comunism la sistemul democratic și instabilitatea politică a anilor 90’, considerăm relevante datele de după 2000, dar și în această situație observăm că minimul istoric al șomajului în România, după SOM103A și AMG157A, a avut loc în 2007 (4%), respectiv 2008 (5,8%).

Concluzie

Declarația lui Sorin Grindeanu este falsă. Potrivit datelor oficiale, rata șomajului nu se află la un minim istoric (după anul 1989), așa cum a afirmat premierul.