Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

01.02.2015

„Medierea între puterile statului este o atribuţie exclusivă a preşedintelui.”

Victor Ponta

PSD

Parțial Fals

Context

În cadrul unui interviu acordat televiziunii B1, întrebat care e punctul său de vedere în privinţa conflictului iscat între SRI şi Curtea Constitutională, premierul Victor Ponta a afirmat următoarele:

Nu aş vrea să uzurp vreo atribuţie a preşedintelui. Medierea între puterile statului este o atribuţie exclusivă a preşedintelui. (…) Chiar dacă nu am avut un preşedinte mediator în ultimii zece ani, acum avem şi sigur că preşedintele va reuşi să medieze şi pe această problemă şi pe alte probeleme, că totuşi au apărut destule în viaţa de zi cu zi între diverse instituţii sau între instituţii publice şi societatea civilă.

Ce verificăm?

Verificăm care sunt atribuţiile Preşedintelul României din perspectiva rolului său mediator, precum și dacă şi în ce măsură ar fi necesar ca aceste atribuţii să fie exercitate în această situaţie (conflictul SRI-CCR).

Verificare

Constituţia României prevede că:

  • Art. 80 (Rolul Preşedintelul), alin. 2: Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.
    Art. 1 alin. 4: Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor – legislativă, executivă şi judecătorească – în cadrul democraţiei constituţionale.

În ceea ce privește statutul şi atribuţiile Curţii Constituţionale, am considerat următoarele referiri:

  • art. 142 alin. 1 din Constituţie precizează: Curtea Constituţională este garantul supremaţiei Constituţiei;
  • Titlul III capitolul VI din Constituţie include în autoritatea judecătorească instanţele de judecată, Ministerul Public (parchetele) şi Consiliul Superior al Magistraturii;
  • art. 1 alin. 3 din legea 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale o defineşte ca “independentă faţă de orice altă autoritate publică şi se supune numai Constituţiei şi prezentei legi”

Având în vedere aceste detalii, în ceea ce priveşte conflictul dintre cele două instituţii remarcăm următoarele:

  • Prin Constituţie, Preşedintele are atribuţia de a media între puterile statului, sau între stat şi societate;
  • Curtea Constituţională nu aparţine niciuneia dintre puterile statului, ea fiind o instituţie independentă faţă de alte autorităţi, supusă doar Constituţiei;
  • Tot potrivit Constituţiei, Preşedintele are atribuţia de a veghea la respectarea legii fundamentale;
  • Nu putem numi această situaţie un conflict instituţional. O propunere legislativă pe care SRI o susţine şi care îi priveşte activitatea s-a constatat a fi neconstituţională, singura soluţie putând veni din partea legislativului, obligat să vină cu o lege constituţională.

Concluzie

Afirmaţia premierului este parţial falsă. CCR este o instituție politico-jurisdicțională și nu face parte din niciuna dintre cele trei puteri clasice. De asemenea, Curtea este garantul supremației Constituției și deciziile sale prin care verifică constituționalitatea legilor în controlul a priori sau a posteriori sunt general obligatorii. Toate instituțiile trebuie să le respecte, inclusiv Președintele României, premierul sau SRI.

Mai mult, deși Constituția prevede atribuția președintelui de a media între puterile statului, nu prevede însa o obligație în acest sens. Președintele beneficiază de o putere discreționară atunci cand decide să medieze un conflict, inclusiv în aprecierea oportunității unei astfel de medieri.