Dezinformări rețele sociale
Data postării: 03.01.2025
www.factual.ro
FALS | Nanocipuri, Cola și Pepsi

Un utilizator de Facebook a distribuit un videoclip preluat de pe TikTok, în care un creator de conținut susține că în Coca-Cola și Pepsi s-ar găsi nanoparticule, făcând legătura cu un parteneriat anunțat între Microsoft și Coca-Cola. 

Autorul afirmă „Toți cei care ați râs de Călin Georgescu că, vai, vezi doamne, „nanoparticule, nanocipuri în Coca-Cola”, ce s-a întâmplat aici?”. Ulterior, el arată o imagine în care se menționează că Microsoft și Coca-Cola au semnat un parteneriat legat de inteligența artificială, în valoare de 1,1 miliarde de dolari. 

O pagină de Facebook  a publicat și ea un clip în care un tânăr susține că există naniți și cipuri în sucurile carbogazoase, totul fiind un așa-zis plan orchestrat de Bill Gates, Microsoft și compania Coca-Cola.

Ambele postări induc ideea că parteneriatul între cele două companii are legătură cu cipuri și naniți introduși în băuturile carbogazoase.


Parteneriatul Microsoft și Coca-Cola


Pe 23 aprilie 2024, Microsoft și The Coca-Cola Company au anunțat un parteneriat pe cinci ani, având ca scop accelerarea transformării digitale și utilizarea tehnologiilor avansate. Coca-Cola a anunțat că va investi 1,1 miliarde de dolari în Microsoft Cloud și soluțiile de inteligență artificială ale companiei.

Prin parteneriat, Coca-Cola ar urma să experimenteze tehnologii inovatoare, cum ar fi Azure OpenAI Service, pentru a accelera transformarea digitală a companiei. 

Totodată, compania va testa utilizarea Copilot pentru Microsoft 365, cu scopul de a crește productivitatea la locul de muncă, nu pentru a adăuga nanoparticule în băuturi, așa cum susține autorul videoclipului.


 OpenAI Service și Microsoft 365 Copilot


Azure OpenAI Service permite accesul la modelele de inteligență artificială create de OpenAI, cum ar fi GPT-4 și GPT-3.5, printr-o interfață API simplă. 

Microsoft 365 Copilot este un instrument de inteligență artificială creat pentru a ajuta utilizatorii să lucreze mai rapid și mai eficient. Acesta folosește modele avansate de limbaj, cum ar fi GPT-4, pentru a genera conținut relevant direct în aplicațiile Microsoft 365, cum ar fi Word, Excel, PowerPoint și Teams, îmbunătățind astfel productivitatea la locul de muncă.


Nanoparticulele și  Naniți 


Utilizatorul îl menționează pe Călin Georgescu, declarând că „am râs de el”, referindu-se la afirmația acestuia conform căreia băuturile precum Pepsi ar conține nanocipuri. Georgescu a susținut: „Cum să bei ceva cu 38 de ingrediente? Este imposibil. Asta este sigur ceea ce vor ei să facă. Au predat marfa de plastic, tot ce înseamnă nanocipuri intră în tine ca într-un laptop și dețin controlul.”

De asemena, acesta își susține afirmațiile citând un studiu publicat pe National Library of Medicine, care analizează prezența nanoparticulelor fluorescente în Coca-Cola și Pepsi-Cola. 

Studiul arată că băuturile Coca-Cola și Pepsi conțin particule extrem de mici, de doar 5 nanometri (de 20.000 de ori mai mici decât un fir de păr). Sunt formate din elemente obișnuite – hidrogen, carbon și oxigen – și au proprietăți speciale, cum ar fi capacitatea de a emite lumină slabă. 

Totodată, nanoparticulele sunt utilizate în diverse produse, precum ochelari rezistenți la zgârieturi, vopsele rezistente la crăpături, creme solare transparente și feronerie auto-curățabilă. La scară nanometrică, proprietățile materialelor se modifică, ceea ce le face mai eficiente și mai utile. De exemplu, dioxidul de titan folosit în cremele solare este transparent în forma sa nanometrică, spre deosebire de particulele mai mari.

Nanoparticulele fluorescente sunt materiale extrem de mici (nano se referă la o unitate de măsură de mărimea 10-9) care pătrund adânc în membrana celulelor și emit lumină când sunt expuse la unde ultraviolete sau lumini albastre. Termenul de nanoparticule este unul generic – pot fi particule de orice fel – fie create în laborator, fie găsite în natură sau emise neintenționat în timpul producției

În studiul citat, specialiștii au observat că nanoparticulele emise în timpul producției au traversat majoritatea organelor rozătoarelor și s-au acumulat în tractul digestiv și mai apoi au fost detectate în creier, dar au fost eliminate în mai puțin de 24 de ore. Nu au fost semnalate anomalii pe organe sau efecte adverse. 

Nanoparticulele s-ar fi putut forma, notează aceștia, în urma unei reacții fizio-chimice a carbohidraților, în timpul procesului de producție. Cercetările recente au demonstrat că acumulările mari de diferite tipuri de nanoparticule pot afecta sănătatea (aici, aici). Este vorba, însă, despre particule de mici dimensiuni, produse în timpul proceselor tehnologice în care se folosesc materiale sintetice (plastic etc.) și nu despre circuite sau cipuri introduse intenționat în băuturi.

Important de menționat este faptul că nanoparticulele nu sunt același lucru cu naniții (nano-roboții) sau nanocipurile. Naniții sau nano-roboții sunt un tip de tehnologie emergentă dezvoltată la scară nanometrică (așa cum am arătat, de mărimea 10-9) cu ajutor căreia specialiștii își propun să administreze medicamente, să trateze boli sau să cerceteze corpul uman. În prezent, nanoboții nu există

Nanocipurile sunt un tip de circuit electronic integrat de dimensiuni nanometrice, produse cu ajutorul nanotehnolgiei. Ele nu pot fi independente, ci pot funcționa doar ca parte a unui circuit. În prezent sunt folosite în medicină pentru detectarea, diagnosticarea și administrarea unor tratamente. În ultimii ani, au fost dezvoltate nanocipuri care pot fi folosite în anumite proceduri de regenerare mai rapidă a țesuturilor sau pentru optimizarea dispozitivelor electronice. În procesul de producție al sucurilor carbogazoase, nanocipurile ar fi utilizate pentru eficientizarea producției mecanizate sau pentru monitorizarea calității produselor, nicidecum introduse în băuturi. 

Cât despre o anume nanotehnologie cu formula NPS (compusă din 3 formule) folosită de Coca-Cola, aceasta nu există. Cele trei formule sunt, de fapt, elementele tabelului periodic  Carbon (C), Oxigen (O) ș Hidrogen (H), descoperite în componența nanoparticulelor fluorescente.


Regulile europene


Toate băuturile care sunt produse, importate și vândute în Europa trebuie să respecte reglementările europene. Conform Regulamentului European 1169/2011, dacă o companie utilizează nanomateriale în alimente vândute în magazine, acest lucru trebuie să apară pe etichetă (art. 18), cu termenul nano notat între paranteze. Produsele firmei Coca-Cola nu sunt exceptate de la această regulă.

Concluzie

 

Așadar, în realitate, firma Coca-Cola a semnat un parteneriat strategic pe cinci ani cu Microsoft, în valoare 1,1 miliarde de dolari, pentru a-i folosi sistemele cloud și tehnologia AI pentru îmbunătățirea productivității la locul de muncă. 

SEO optimized by sem.ro SEO agency.