Dezinformări rețele sociale
Data postării: 03.01.2025
www.factual.ro
FALS | UE ar vrea să declare mașinile diesel ilegale

O utilizatoare susține într-un videoclip postat pe Facebook că Uniunea Europeană ar putea să declare milioane de mașini diesel ilegale, iar din primăvara anului 2025 milioane de proprietari de mașini „vor trebui să aștepte ca vehiculele lor să fie scoase din funcțiune”. 

Aceasta a susținut apoi că „globaliștii au spus că nu vei deține nimic și vei fi fericit”, în sensul că proprietatea privată nu va mai exista, adică nici măcar mașinile. Ideea că dreptul la proprietate privată ne va fi luat a mai fost răspândită în spațiul public, însă Factual.ro a arătat aici că acest lucru este fals. 

Internauta a mai citat și un articol semnat în 7 decembrie de Focus Online, publicație germană, în postarea de Facebook. Cel mai probabil, aceasta a tradus automat articolul cu Google Translate, fiindcă în videoclip acesta este scris în română, iar titlul era următorul: „Hotărâre importantă a CEJ. UE ar putea declara retroactiv milioane de vehicule diesel ilegale”. 

Articolul îl menționează pe avocatul general Athanasios Rantos de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, dar și un punct de vedere al acestuia care ar fi fost publicat la sfârșitul lunii noiembrie. 

Conform articolului, în punctul de vedere s-ar susține că „toate vehiculele din Europa comercializate până în jurul anului 2017 sunt ilegale”. Articolul insinuează că acest lucru poate afecta „admisibilitatea a aproximativ 200 de milioane de vehicule din Uniunea Europeană”. 


Documentul de la care a pornit totul


 

În fapt, articolul face referire la concluziile redactate de avocatul general Athanasios Rantos la 21 noiembrie 2024.

În introducere, avocatul descrie un caz juridic în care Curtea de Justiție a Uniunii Europene este chemată să clarifice legislația privind emisiile de gaze poluante ale mașinilor diesel. 

Aici se precizează că Tribunalul din Duisburg, Germania, cere opinia Curții pentru a determina dreptul la reparație a unor cumpărători de mașini, în cazul în care vehiculele nu respectă limitele de emisii de oxizi de azot (NOx) prevăzute de reglementările europene, din cauza unor dispozitive ilegale care manipulează emisiile

În acest caz, două persoane fizice sunt implicate în litigii cu Mercedes-Benz, cerând compensații pentru cumpărarea unor vehicule cu astfel de dispozitive ilegale.

 


Despre cele două cazuri


Inițial, existau două cazuri separate împotriva Mercedes-Benz, dar acestea au fost tratate împreună de Curtea UE începând din iunie 2023, fiindcă priveau aspecte juridice similare.  În documentul redactat de avocatul general avem detalii despre ambele cazuri:

  • Primul caz

Primul client a cumpărat un vehicul Mercedes-Benz din 2012, cu motor diesel Euro 5, dar a descoperit că vehiculul conținea un software care manipula emisiile de poluanți pentru a trece testele oficiale, încălcând reglementările UE. 

Clientul cere acum despăgubiri de la Mercedes-Benz, susținând că ar fi cumpărat vehiculul doar dacă ar fi știut despre manipularea emisiilor. Însă, compania a negat că ar fi vorba de înșelăciune și susține că vehiculul respectă standardele legale.

  • Al doilea caz

Al doilea client a cumpărat o mașină Mercedes-Benz (model E 220 BlueTec), echipat cu un motor diesel Euro 6 și un sistem SCR (Selectively Catalytic Reduction). Clientul a intentat un proces împotriva Mercedes-Benz Group la Tribunalul Regional din Duisburg, solicitând despăgubiri pentru daunele suferite, pe motiv că vehiculul său nu respectă reglementările UE, deși a fost omologat conform normelor CE. 

Clientul acuză că și această mașină are un software care manipulează emisiile de NOx în funcție de temperatura exterioară, astfel că emisiile reale depășesc limitele legale, iar mașina nu ar fi fost autorizată corespunzător dacă ar fi fost cunoscute aceste practici.

În plus, cumpărătorul acuză că Mercedes-Benz a folosit mai multe dispozitive care manipulează condițiile de testare pentru a obține rezultate favorabile în testul NEDC (New European Driving Cycle), inclusiv prin controlul temperaturii motorului și a emisiilor de NOx, ceea ce ar fi o practică frauduloasă.

Și în acest caz, Mercedes-Benz Group a răspuns că mașina respectă reglementările de omologare UE și că nu există dispozitive de manipulare ilegală, susținând că toate funcțiile vehiculului respectă norme tehnice valabile în condițiile de utilizare normală. În plus, compania susține că omologarea UE garantează că vehiculul îndeplinește standardele legale.

Tribunalul Regional din Duisburg a suspendat cele două procese și a adresat Curții de Justiție a Uniunii Europene mai multe întrebări preliminare. Aceste întrebări sunt menite să clarifice aplicarea legislației europene privind protecția mediului și drepturile consumatorilor în cazurile de fraudă legată de emisiile vehiculelor, inclusiv legat de despăgubirile care ar trebui acordate cumpărătorului într-un astfel de litigiu.


Concluziile avocatului general


În această cauză, avocatul general a transmis concluziile sale și propune Curții UE să răspundă la întrebările tribunalului ținând cont de acestea

un vehicul cu motor diesel Euro 5 nu respectă limitele de emisii stabilite de legislația UE dacă, în condiții normale de utilizare (de exemplu, când motorul este cald), emite mai mult de 180 mg/km de oxizi de azot, chiar și fără un dispozitiv de manipulare. Acest lucru se referă la testele de emisii de tip „New European Driving Cycle” (NEDC), care trebuie să reflecte realitatea utilizării mașinii pe drumurile UE.

Un vehicul Euro 5 sau Euro 6 cu un dispozitiv de manipulare care crește emisiile unui poluant nu respectă limitele legale, chiar dacă reduce alte emisii. Dispozitivul este legal doar dacă protejează motorul de daune și asigură siguranța vehiculului.

– o reglementare națională care pune responsabilitatea pe cumpărător să dovedească existența dispozitivului de manipulare este incompatibilă cu legislația UE, iar producătorul vehiculului nu poate scăpa de obligația de a furniza informații relevante în cadrul unui proces judiciar.

Rantos susține că certificatul de conformitate emis de producător protejează cumpărătorul de vehiculele care nu respectă reglementările UE. Dacă certificatul este emis din neglijență și vehiculul nu respectă normele, cumpărătorul poate cere despăgubiri, inclusiv rambursarea sumei plătite pentru vehicul, dacă se returnează vehiculul.

Documentul nu menționează scoaterea din circulație a milioane de mașini. El tratează aspecte importante privind interpretarea reglementările de mediu pentru mașinile diesel și protecția consumatorilor în fața unor practici neloiale din partea producătorilor.

De asemenea, documentul nu reprezintă o hotărâre a Curții Europene de Justiție, ci opiniile avocatului general în privința unui caz, de care Curtea să țină cont atunci când răspunde la întrebările tribunalului.

Cu toate acestea, chiar și ministrul german de Transporturi Volker Wissing a arătat o îngrijorare legată de posibilul impact al unei decizii luate de Curtea de Justiție a UE asupra vehiculelor diesel Euro 5 și Euro 6 care sunt încă în circulație, așa cum arată și presa germană aici și aici.

Chiar și așa, comisarul UE Thierry Breton a trimis o scrisoare, în numele președintei Comisiei Europene Ursula von der Leyen, în care numește afirmațiile ministrului Transportului ca fiind „înșelătoare”. 

Comisia nu intenționează să facă modificări retroactive, să impună sarcini administrative sau cerințe suplimentare producătorilor de automobile, să adopte sau să promoveze măsuri care ar dezavantaja în vreun fel cetățenii care au achiziționat mașini cu bună-credință”, a mai spus comisarul. 


Introducerea standardelor Euro 7


Toate aceste lucruri au legătură cu noilor standarde de poluare Euro 7, care ar urma să intre în vigoare de la sfârșitul lunii mai, în primă fază, pentru mașini și vehicule mai mici pentru mărfuri. 

Așa cum se arată și pe site-ul Consiliul UE, regulamentul Euro 7 stabilește norme pentru emisiile de gaze de eșapament ale vehiculelor rutiere, dar și pentru alte tipuri de emisii, cum ar fi emisiile aferente abraziunii pneurilor și emisiile de particule la frânare. Acesta introduce, de asemenea, cerințe în ceea ce privește durabilitatea bateriilor. 

Pentru mașini și camionete, regulamentul menține valorile-limită actuale ale emisiilor de gaze de eșapament Euro 6, dar introduce cerințe mai stricte pentru particulele solide. 

Pentru autobuzele și camioanele grele, regulamentul impune valori-limită mai stricte pentru diverși poluanți, inclusiv pentru unii care nu au fost reglementați până în prezent, cum ar fi protoxidul de azot (N2O). 

În plus, Euro 7 introduce valori-limită mai stricte pentru emisiile de particule produse la frânare, cu valori-limită specifice pentru vehiculele electrice. 

De asemenea, din 2035 Comisia Europeană își propune ca vânzarea de mașini diesel și benzină să devină interzisă. Acest lucru nu înseamnă însă că mașinile cumpărate până la acea dată vor fi interzise. Într-un articol publicat de Parlamentul European se explică faptul că toate mașinile nou-venite pe piață vor trebui să aibă emisii zero și să nu emită CO2 în 2035, dar și că aceste reguli nu afectează mașinile existente, iar proprietarii de mașini vor putea să le conducă în continuare. 

 

Concluzie

 

Chiar și după 2035, mașinile la mâna a doua vor putea să fie vândute și cumpărate. Doar comercializarea mașinilor diesel sau cu benzină va fi interzisă. Cu alte cuvinte, proprietarii le vor putea folosi în continuare, până la ieșirea lor din uz, dar nu le vor mai putea vinde.

SEO optimized by sem.ro SEO agency.