Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

05.07.2016

Recomandăm românilor să aleagă mijlocul de transport care li se potrivește cel mai bine. Este normal să fie mai mare biletul de tren, în toate țările civilizate este la fel. Trenul este un lux și oamenii plătesc mai mult ca să îl aibă.

Dan Costescu

Fals

Context

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a acordat câteva declarații privind situația transportului din România, din care reținem următoarea bucată:

Ce verificăm?

Vrem să comparăm prețul unei călătorii cu trenul / avionul / autoturismul pe o distanță de 450 km (distanța dintre București și Cluj-Napoca) în România, versus prețul aceleiași călătorii în Franța, Germania și Marea Britanie.

Verificare

Ca să aflăm dacă mersul cu trenul e sau nu un lux, am ales să ne uităm la prețurile unei călătorii pe distanțele:

  • București – Cluj-Napoca (451 km)
  • Paris – Lyon(466 km)
  • Berlin și Nurenberg(445 km)
  • Londra și Newcastle(461 km)

Am pornit de la distanțele rutiere calculate cu ajutorul site-ului distanta.ro, cu un consum pentru autoturisme de 7l/100 km, folosindu-ne de prețul benzinei Euro 95 în euro actulizat pentru întreaga Europă, conform site-ului fuel-prices-europe.info

 

Pentru tren și avion, am căutat bilete pentru data de 6 iulie 2016, selectând prețul cel mai mic. Toate sumele sunt în euro, eventualele conversii fiind făcute la cursul BNR din data de 5.07.2016.

 

este-trenul-un-lux-factual

România Franța Germania

Marea Britanie

salariu minim*

233.16

1466.62 1473.00 1529.03

autoturism**

35.70 43.03 41.67 42.63

tren

20.81 19.00 29.00 76.39
avion*** 80.00 171.11 101.27

99.08

*Eurostat (earn_mw_cur)

**pe lângă prețul carburantului se adaugă și prețul vienietelor sau taxelor pentru autostrăzi. Astfel, avem: Italia – 32 euro, Marea Britanie – 6.57 euro, Franța – 33,70 euro, Germania – taxă între 5 -15 euro doar pentru șoferii străini și România – 3 euro

***prețurile afișate sunt pentru bilete comandate cu o zi înainte. cu cât perioada dintre cumpărarea biletului și călătorie este mai mare, cu atât prețul este mai mic. același lucru este valabil și în cazul călătoriilor cu trenul, fiind acordate diverse discounturi

 

Am calculat apoi cât la sută din salariul minim lunar reprezintă pentru aceste țări o călătorie cu autoturismul, trenul și avionul.

 

 

 

LATER EDIT

În urma comentariilor pe care le-a stârnit materialul nostru, am hotărât să facem o analiză și asupra prețurilor mai ponderate. Astfel, avem:

  • vom alege data de 11 iulie 2016  
  • vom alege al treilea preț în ordine crescătoare sau al doilea în cazul în care avem doar trei prețuri la tren(clasa a doua) și avion, excluzând prima noastră variantă cu cel mai mic preț. De precizat, că și în cazul României, a fost vorba despre cel mai mic preț la bilete de tren și avion cumparate în data de 5 iulie 2016 pentru 6 iulie 2016
  • pentru bilete de tren am apelat la platformele:thetrainline-europe.com, virgintrainseastcoast.com și cfrcalatori.ro
  • pentru biletele de avion vom folosi platforma skyscanner
  • pentru conversia din lire în euro s-a folosit următorul convertor

 

România Franța Germania Marea Britanie
salariu minim* 233.16 1466.62 1473.00 1529.03
autoturism 35.70 43.03 41.67 42.63
tren 18.32 65.60 79.00 92.53
avion 91.9 143.81 101.37 231.04

Concluzie

Declarația lui Dan Costescu este falsă. Doar dacă ne uităm la alte trei țări din Europa, călătoria cu trenul nu poate fi considerată un lux în raport cu prețurile celorlalte mijloace de transport și nici în raport cu salariile minime înregistrate în acele state.