Motivație

Uniunea Europeană are probabil cel mai ambițios și vast plan de a trece la o economie prietenoasă cu mediul. 2050 este termenul limită autoimpus în Green Deal când UE își propune să nu producă mai multe emisii decât pot fi absorbite. 9 din 10 cetățeni europeni cred că schimbarea climatică este o problemă serioasă. Schimbările sunt fără precedent iar legislația și intervențiile sunt suficient de complexe încât să genereze confuzie.

În România, industria tradițională din comunism trebuie să facă loc unei economii circulare și curate. Împreună cu faptul că schimbarea climatică este o prioritate mai mică pentru români comparativ cu celelalte state, aceste provocări pot duce la apariția dezinformării. Deși narativele schimbării climatice încă nu sunt bine reprezentate în discursul public, contra-narativele și încercările de dezinformare deja și-au făcut loc.

Obiective

Prevenția bate leacul, chiar și la dezinformare. Factual.ro, acum și semnatar al codului de principii IFCN, va preveni (pre-bunking) și combate (debunking) narativele false ce apar în jurul tranziției la o economie verde. 

Alături de experți și activiști din domeniul ecologiei, ne propunem să educăm publicul astfel încât să se poată apăra de dezinformarea privind schimbarea climatică și tranziția la o economie sustenabilă europeană. Verificările Factual vor fi în continuare o metodă de a combate reactiv știrile false pe acest subiect.

Activități

  1. Vom cerceta care sunt comunitățile cel mai expuse acestui tip de dezinformare, care sunt narațiunile răspândite și cum să ne adaptăm procesul de verificare. De asemenea, vom clădi o rețea de cunoștințe și contacte de experți care ne vor susține în fact checking.
  2. Vom monitoriza media și spațiul public pentru a combate dezinformarea privind schimbările climatice, fie prin verificările cu care v-am obișnuit sau articole și materiale noi. Vom pregăti voluntari să ducă o campanie în social media de combatere a acestui tip de dezinformare.
  3. Ce am învățat, vom încerca să asamblăm într-un cadru ce poate fi util și colegilor care fac fact checking în alte state UE. Un newsletter va urmări progresul nostru dar vom organiza și un workshop pentru alte părți interesate din UE care pot beneficia din experiența noastră.

Beneficiari

Verificările și materialele rezultate din acest proiect se vor adresa publicului larg dar vom încerca să ajungem la acele grupuri și comunități care vor fi cel mai afectate de tranziția verde și deci expuse la dezinformarea privind schimbarea climatică.

Calendar și finanțare

iunie 2022 – mai 2023
Proiectul beneficiază de un buget de 95.000 USD prin Climate Misinformation Grant al Poynter Institute.

Parteneri

Pornim la drum cu 2 parteneri: InfoClima și REPER21.

InfoClima sunt o rețea de cercetători care aduc argumente științifice în dezbaterile privind schimbarea climatică. Lucrează îndeaproape cu jurnaliști și creatori de conținut pentru a aduce aceste argumente în atenția publicului

Reper21 sunt o asociație cu experiență vastă în domeniile responsabilității sociale și dezvoltării sustenabile. Din 2006, asociația a promovat aceste principii în proiectele sale care se adresau tinerilor și societății civile.

SEO optimized by sem.ro SEO agency.