Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

03.09.2021

„(...) vreau să vă spun că acest Program Național de Investiții Anghel Saligny nu este PNDL. Este cu totul și cu totul altceva. În acest program nu avem școli, nu avem tot felul de alte investiții care erau în trecut în PNDL.”

Dan Vîlceanu

PNL, ministrul Finanțelor

Sursa afirmației: B 1 TV

Trunchiat

Context

În august 2021, Guvernul a pus în dezbatere publică proiectul de ordonanță de urgență pentru un nou program național de investiții pentru autoritățile locale, numit „Anghel Saligny”, în valoare de 50 de miliarde de lei. 

Scopul programului este de a oferi unităților administrativ-teritoriale acces la fonduri pentru lucrări de infrastructură zonală, precum construirea/reabilitarea drumurilor comunale și județene, a sistemelor de canalizare, stațiilor de epurare a apei, a podurilor și podețelor etc. 

Criticii proiectului susțin că Anghel Saligny nu este decât o continuare sub alt nume a programelor anterioare de investiții în mediul rural, PNDL 1 și 2 (Programul Național de Dezvoltare Locală). PNDL-ul, program inițiat de Liviu Dragnea pe vremea când era ministrul Dezvoltării, a fost criticat de-a lungul anilor pentru condițiile laxe de acordare a fondurilor (comparativ cu fondurile europene) și pentru lipsa de control și monitorizare a Ministerului Dezvoltării asupra proiectelor finanțate din PNDL, aspect remarcat în raportul public al Curții de Conturi pe anul 2018 (p. 81-83). 

Investigații Recorder.ro (aici și aici) au arătat că de multe ori, banii din PNDL sunt împărțiți discreționar de guvernanți rețelelor clientelare de partid, fiind un mijloc de răsplătire a primarilor de aceeași culoare politică, dar și a firmelor de partid. 

Astfel, Dan Vîlceanu- noul ministru al Finanțelor a vrut să demarcheze programul Anghel Saligny de PNDL-uri, declarând la 19 august 2021 că „acest Program Național de Investiții Anghel Saligny nu este PNDL. Este cu totul și cu totul altceva. În acest program nu avem școli, nu avem tot felul de alte investiții care erau în trecut în PNDL.”

 

Ce verificăm?

Care sunt diferențele între Anghel Saligny și PNDL-uri?

Este modul de funcționare a noului program substanțial diferit față de PNDL-uri (în sensul unor reforme care ar împiedica distribuirea clientelară a fondurilor, ar permite Ministerului Dezvoltării un control mai eficace etc.)?

Verificare

În proiectul de ordonanță de urgență pentru aprobarea programului Anghel Saligny, pus în dezbatere publică de Guvern, se regăsesc următoarele categorii de investiții (realizare/extindere/reabilitare/modernizare) care se pot realiza cu fonduri din program (art. 4):

Față de Programul Național de Dezvoltare Rurală, aprobat prin OUG nr. 28/2013, lipsesc 10 tipuri de investiții (art. 7, punctele c), d), g), h); i), j), k), l), m), n)):

  • unități de învățământ preuniversitar de stat (creșe, grădinițe, școli, licee, colegii naționale)
  • unități sanitare (clinici, dispensare, centre medicale)
  • obiective culturale de interes local (biblioteci, muzee, teatre etc.)
  • platforme de gunoi
  • piețele publice, comerciale, târguri, oboare
  • baze sportive
  • sedii instituții publice
  • infrastructură turistică
  • sisteme de iluminat public stradal
  • rețele de distribuție a energiei electrice

La prima vedere, pare că amploarea Programului Anghel Saligny s-a redus considerabil față de PNDL-uri, fiind într-adevăr eliminate investițiile în școli, unități sanitare, baze sportive etc., însă cea mai mare parte din bani a ajuns la proiecte pe infrastructură, canalizare și alimentare cu apă.

Însă, datele centralizate de asociația Expert Forum (EFOR) referitoare la proiectele finanțate prin PNDL 1 și 2, în perioada 2015-2020, arată că peste 85% din cele 11.753 de proiecte semnate „sunt cele legate de drumuri comunale și străzi, pentru canalizare, drumuri județene, alimentare cu apă”, adică exact aceleași tipuri de investiții care apar și în programul Anghel Saligny. În cele două etape din PNDL au fost finanțate proiecte în valoare de 44,25 miliarde de lei, iar Guvernul propune credite de angajament (limita maximă a cheltuielilor) de o valoare similară (50 de miliarde de lei) pentru programul Anghel Saligny.

Proiectul de ordonanță de urgență arată că Ministerul Dezvoltării ar urma să facă o listă cu obiectivele propuse spre finanțare, după ce centralizează propunerile în baza unor criterii de prioritizare și în limita creditelor de angajament prevăzute de legea bugetară anuală. Lista s-ar aproba de ministrul Dezvoltării. Criteriile de prioritizare ar urma să fie stabilite ulterior de același minister, prin norme metodologice. 

Astfel, la acest moment nu avem criterii obiective de alocare a banilor în Programul Național de Investiții Anghel Saligny, lucru care s-a întâmplat și în cazul PNDL-urilor. 

Concluzie

Declarația ministrului Finanțelor este trunchiată. Este adevărat că investiții care apăreau în PNDL (în școli, licee, colegii naționale, unități sanitare, renovarea sediilor instituțiilor publice etc.) nu sunt incluse în Programul Național de Investiții Anghel Saligny, însă aceste tipuri de investiții reprezentau doar 15% din toate proiectele finanțate prin PNDL 1 și 2. 

Un alt motiv pentru care PNDL seamănă cu Anghel Saligny este că felul în care se alocă banii este similar, fiind decis prin ordin al Ministrului Dezvoltării. Astfel, riscul de politizare este crescut.

© 2021 Factual.ro · Toate drepturile rezervate   •   Cookies   •   Contact

Revamped by webgraphic webdesign Sibiu. Recomandăm magazinul de cauciucuri și anvelope de la AnvelopeX.

SEO optimized by sem.ro SEO agency.