Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

13.02.2014

„Masterplan-ul rețelei de transporturi din România a fost realizat, publicat și trimis la Bruxelles în vremea Guvernului Ungureanu”

Mihai Răzvan Ungureanu

PNL

Fals

Context

În emisiunea “Sub semnul întrebării”, din 11 februarie 2014, Președintele Traian Băsescu a afirmat:

Niciun program operaţional nu poate fi discutat până când master-planul de transporturi al României, care trebuie să corespundă axelor europene de transport, nu va fi validat de comisie.

Imediat, fostul prim ministru, Mihai Răzvan Ungureanu a reacționat pe pagina sa de Facebook:

Masterplan-ul rețelei de transporturi din România a fost realizat, publicat și trimis la Bruxelles în vremea Guvernului Ungureanu, meritul revenind ministrului Nazare, secretarului de stat Coita și echipei de specialiști de la Ministerul Transporturilor. Guvernarea USL nu ține cont de el și nici nu l-a folosit. Degeaba atâta muncă… cabinetul [sic!] Ponta e repetent și la această materie!

Ce verificăm?

Pentru a verifica acuratețea declarației fostului prim ministru, trebuie să verificăm stadiul Master Plan-ului de transport al României, dacă el a fost realizat și, dacă da, de către cine?

Verificare

Cum stau faptele

Infografic Master Plan Transport februarie 2014

În „Planul Strategic în Domeniul Transporturilor Etapa I – Componenta de Management”, care datează din iulie 2007, deci din timpul mandatului lui Ludovic Orban la conducerea Ministerului Transporturilor (încă disponibil pe vechiul site al ministerului), Master Planul General de Transporturi 2007-2013 figurează ca „document de politică publică planificat”. În luna decembrie a aceluiași an, conform evaluării ex ante a Programului Operațional Transport, Master Planul nu fusese realizat. Mai târziu, conform informațiilor de pe același site, se menționează că Ministerul Transporturilor a elaborat o Cerere de Finanțare ISPA în scopul obținerii unei asistențe tehnice ce va sprijini ministerul în elaborarea unui „Master Plan General de Transporturi 2007-2013”.

În aprilie 2012, Alexandru Nazare, Ministrul Transporturilor din cabinetul Mihai Răzvan Ungureanu, anunță că a semnat contractul de consultanţă pentru elaborarea masterplanului general de transport al României. Contractul a fost acordat companiei Aecom Ingenieria și conform informațiilor publicate de AM POS Transport, contractul ar fi urmat să dureze 23 de luni, cu termen de predare februarie 2014. Licitația propriu-zisă fusese lansată cu aproximativ un an înainte, la data de 15 aprilie 2011, în timpul mandatului ministerial al Ancăi Boagiu.

La 19 august 2013, în timpul mandatului de interimat al Premierului Ponta ca Ministru al Transporturilor și cu numai șapte zile înainte de numirea Ramonei Mănescu în aceasta funcție, compania de consultanță angajată publică pe site-ul AM POS Transport un „Raport preliminar asupra Master Planului pe termen scurt si Lung„, de peste 200 de pagini, care poartă și subtitlul „Versiune preliminară a Master Planului pe Termen Scurt, Mediu și Lung”.

În decembrie 2013, Ramona Mănescu anunță că România nu are încă un Masterplan, dar că va avea unul la începutul lunii februarie 2014, în urma finalizării lucrărilor de consultanță.

În plus, la data scrierii acestui material, pe site-ul Ministerului Transportului (în ambele sale variante) nu figurează niciun Masterplan care să fi fost publicat și ulterior transmis către Bruxelles, în timpului mandatului vreunuia din miniștrii români ai transporturilor.

Concluzie

Mihai Răzvan Ungureanu se înșeală. România nu a avut niciodată un Masterplan general de transport, nici în timpul mandatului miniștrilor săi, nici ulterior. În timpul mandatului ministrului Nazare, este însă adevărat, s-au semnat contractele de consultanță pentru realizarea acestui document.

Acest website folosește „cookies” pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra stocării acestor cookies pe dispozitivul dvs. Află mai mult