Traian Băsescu (PMP)
„Ne finanţează 95% Uniunea Europeană”
Parțial Adevărat
Barometru Factual
Economie
Data verificării: 18.04.2014
www.factual.ro

Context

Premierul Victor Ponta a afirmat în data de 23 martie 2014, în emisiunea „Punctul de întâlnire” de la Antena 3:

„Dacă Autostrada Piteşti-Sibiu va fi 4 miliarde de euro, un miliard trebuie să-l dea România, pentru că e cofinanțare; minim 25%.”

Luni, 31 martie 2014, Traian Băsescu a fost invitat la emisiunea lui Robert Turcescu, „Sub semnul întrebării” de la B1 TV. Cu această ocazie, s-a discutat și despre creșterea accizei la carburanți pentru a finanța construcția de autostrăzi. Președintele a declarat, referindu-se la afirmația premierului Ponta:

„Îmi trebuie 25% componenta autohtonă. Minciună. Suntem în programul cu fondul. Ne finanțează 95% Uniunea Europeană, iar de la 1 ianuarie 2014 în noul exercițiu bugetar este eligibil și TVA-ul. Deci doar 5% trebuie să fie componentă autohtonă.”

Ce verificăm?

Verificăm care este dimensiunea cofinanţării autohtone în cazul fondurilor europene pentru construcţia de autostrăzi.

Verificare

România are eligibilă construcţia de autostrăzi prin Programul Operaţional Sectorial Transport 2007-2013. Unul dintre Domeniile majore de intervenție ale POS Transport este „Dezvoltarea reţelei de transport trans-european (TEN-T)”, România fiind traversată de trei axe prioritare TEN-T. Autostrada Piteşti – Sibiu este finanţabilă pe TEN-T 7 (infrastructură rutieră).

Iniţial, conform Ghidului Solicitantului (pagina 35), co-finanţarea statului român pe acest tip de proiecte era stabilită la 15% (stabilită în conformitate cu Regulamentul Consiliului 1083/2006). Însă, în decembrie 2011, Consiliul şi Parlamentul au adoptat o derogare de la regulile stabilite prin Regulamentul 1083/2006, prin care se acoperă încă 10% din co-finanţare europeană pentru statele membre care au probleme cu absorbţia (România a fost cuprinsă în această excepţie).

Aşadar, începând cu decembrie 2011, România putea beneficia pentru construcţia de autostrăzi de o cofinanţare europeană de 95%. Mai este de precizat și faptul că fondurile alocate pentru 2011 pot fi cheltuite până la 31 decembrie 2014, iar cele din 2012 și 2013 până la 31 decembrie 2015, conform regulii amendate n+3.

Pentru perioada 2014-2020, Acordul de Parteneriat nu a fost nici măcar aprobat, iar termenul limită pentru adoptarea Programelor Operaționale este ianuarie 2015. Așadar, nu putem şti cuantumul cofinanţării pentru proiectele de transport din această perioadă.

Concluzie

În ceea ce priveşte actuala perioadă de programare, 2007 – 2013, Preşedintele Băsescu are dreptate: autostrăzile pot fi construite în România cu o contribuţie autohtonă de numai 5%. În ceea ce priveşte următoarea perioadă de programare, 2014 – 2020, acest lucru nu poate fi determinat deocamdată.

SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.