Dezinformări rețele sociale
Data postării: 10.10.2023
www.factual.ro
FALS – Culoarele de zbor pentru aeronave există și deasupra zonelor populate

Un utilizator Facebook a postat o filmare video în care susține că urmele albe care se observă în atmosferă deasupra orașului București sunt „chemtrails”. El mai spune că numărul mare de urme coincide cu începerea anului universitar pentru studenți – deci, implicit, cu un aflux de persoane venite în oraș. El mai susține că nu există niciun culoar de zbor deasupra Bucureștiului și a zonelor populate și, ca atare, acestea nu sunt curse normale, sugerând că ar fi avioane din care se împrăștie substanțe periculoase.

După cum puteți observa, există niște nori naturali în formă de linie, zici că sunt trase cu liniarul. Este prima zi de școală pentru studenți. (…) Deci nu se poate așa ceva! Din cauza schimbărilor climaterice, norii nu mai au formă de pufulete, norul e așa… gen, tras cu liniarul. Eu, personal, nu vreau să trag o concluzie într-un sens sau altul. Vreau doar să constat că e prea mare coincidența, că fix în prima zi de școală la studenți, avem aceste fenomene total naturale, cu nori în formă de liniuțe! Mi se pare coincidența mult prea mare să nu o documentăm! Asta deja întrece orice închipuire de conspiraționism: când ai 100.000 de oameni care vin în București, să faci chestia asta! Chestia asta se depune în apă, pe case, în mâncare, pe mașini, peste tot, peste tot! Dă-le-ncolo de motoare, de abur! Nu există culoar de zbor deasupra Pieței Unirii! Nu există! Așa ceva nu există! Culoarele de zbor se trasează în afara zonelor locuite!”. (Min0:30)

Factual.ro a explicat în mai multe articole (aici sau aici, exemple) că nu există chemtrails – urmele albe lăsate în aer de avioane sunt, pur și simple, urme de condens, care se formează în anumite condiții specifice (nu tot timpul și nu peste tot).

De asemenea, într-un articol publicat în presa centrală, Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) i-a răspuns deputatului Mihai Lasca, și el preocupat de „liniile albe de pe cer”. Poziția autorității a venit în urma unor adrese oficiale formulate de Lasca și care vizau subiectul „chemtrails”.

Reprezentanții AACR au răspuns că „liniile albe” se numesc contrails și sunt urme de condensare

Ne vom concentra, așadar, pe supoziția că nu ar exista culoare de zbor deasupra zonelor locuite.

Spațiul aerian de deasupra teritoriului României este reglementat de două instituții: 

  1. Romatsa, care se ocupă de furnizarea de servicii de trafic aerian pentru aeronavele care execută zboruri GAT (trafic aerian general) în condiții IFR (reguli de zbor după instrumente), în spațiul aerian al României, precum și orice alt spațiu aerian delegat României prin acorduri internaționale.
  2. Autoritatea Aeronautică Civilă Română, o instituție publică fondată printr-o hotărâre de guvern, care se ocupă de respectarea și punerea în aplicare a Codului aerian civil.

În Codul aerian civil NU există nicio prevedere prin care zborurile civile să nu poată fi operate deasupra localităților. Interdicțiile de zbor sunt stipulate la articolul 15, însă printre ele nu se numără niciuna care să vizeze cursele aeronautice civile.

Lucian Miclăuș, fondatorul clubului universitar de paraşutism C.S. „Politehnica” din Timişoara, definește, în cadrul Glosarului aviatic, culoarul de zbor ca fiind „ruta aeriană destinată parcurgerii traseelor de zbor de aeronavele civile, în vederea evitării coliziunilor aeriene și pentru o mai bună legătură radio între aeronave și punctele terestre de urmărire și control al traficului aerian sau destinată evoluției unor aeronave militare”.  

Pe site-ul Companiei Naționale „Aeroporturi București” sunt publicate hărțile de zgomot ale celor două aeroporturi din București: Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa – Aurel Vlaicu și Aeroporturi București – Aeroportul Internaţional Henri Coandă. Potrivit legendei hărților, culoarele de zbor sunt evidențiate cu linii albastre. În ambele hărți se pot observa culoare de zbor trasate în spațiul aerian de deasupra clădirilor rezidențiale (ar fi, de altfel, și imposibil de evitat).

*Sursa foto: bucharestairports.ro

Numărul mare de „urme albe” la care se referă utilizatorul Facebook este explicat prin creșterea numărului de pasageri. Dacă în luna iunie 2022, Aeroportul Băneasa a fost tranzitat de 1.264 de pasageri, în aceeași lună a anului curent, numărul pasagerilor a crescut cu peste 700%, ajungând la 10.892 pasageri.

De asemenea, primele trei locuri din clasamentul avioanelor care au operat pe acest aeroport sunt ocupate de cele cu reacție (A321, A320 și B738), care zboară la altitudini de peste 10.000 de metri, astfel că nu încalcă prevederile Codului aerian civil de survolare a localităților.

De ce nu apar contrails tot timpul?

Pentru ca urmele de condensare să apară, este nevoie de anumite condiții, în același timp și loc (exact cum se întâmplă cu urmele de condensare lăsate de respirația organismelor vii). Viteza de disipare în atmosferă și forma aburilor de condensare este corelată cu presiunea ambientală, umiditatea și raportul dintre apă și căldură eliberată de avion.

Însă, nu toate avioanele dotate cu motoare cu reacție produc „contrails”: într-o atmosferă uscată, fără nori, aceste urme dispar repede, pentru că particulele de gheață trec într-o stare gazoasă. În schimb, dacă atmosfera este umedă, cu nori, ele persistă mai mult timp. 

SEO optimized by sem.ro SEO agency.