Dezinformări rețele sociale
Data postării: 13.10.2023
www.factual.ro
FALS – Guvernul Marii Britanii nu a recunoscut că vaporii din atmosferă sunt „chemtrails”

Un utilizator Facebook a postat un text în care face trimitere la un document emis de Departamentul de Energie și Schimbări Climatice din Marea Britanie. În cadrul acestui document se discută despre diferența din „chemtrails” și „contrails”, precum și despre programele de cercetare din domeniul geoingineriei.

Utilizatorul Facebook încearcă să inducă ideea că urmelele de vapori din atmosferă, care se pot observa în urma avioanelor cu motoare cu reacție, sunt, de fapt, dovezi ale programelor de geoinginerie implementate în Marea Britanie.

Guvernul Marii Britanii a recunoscut că dîrele chemtrails lăsate de avioane sunt reale și nu este vorba de o „teorie a conspirației”. În 2014, ca răspuns la o solicitare în temeiul Legii privind libertatea de informare, Departamentul pentru Energie și Schimbări Climatice al Regatului Unit („DECC”) a declarat:

‘Societatea Regală a publicat un raport, în 2009, care explică metodele SRM [„solar radiation modification” – modificarea radiației solare]. Nicio metodă SRM, care ar putea include pulverizarea pentru reflectarea luminii soarelui sau modificarea norilor, nu este efectuată de HMG [Guvernul Majestății Sale] și, după cunoștințele noastre, nu este efectuată în sau deasupra Regatului Unit. Deși SRM este discutat în raportul Societății Regale, aceasta nu recomandă implementarea unui program de SRM… DECC a finanțat proiecte la Met Office Hadley Center cu privire la efectele SRM… Guvernul nu întreprinde activități de geoinginerie și, din câte știm, nimeni nu face asta în Marea Britanie’”.

Organizaţia britanică Chemtrails Project UK (un ONG care crede că urmele chimice sunt reale) a transmis o interpelare (vezi Anexa A din cadrul documentului) către Departamentul de energie şi Schimbări climatice din Marea Britanie, în care solicita răspunsuri la mai multe întrebări legate de subiectul „chemtrails”. 

O parte din răspunsul oficial primit a fost tradus în română de utilizatorul Facebook. Partea respectivă de text poate fi citită în cuprinsul paginilor 2 și 3 din documentul la care se face referire în postare. Nicăieri pe parcursul documentului original nu se regăsește niciun pasaj despre care utilizatorul Facebook să fie îndreptățit să declare că „Guvernul Marii Britanii a recunoscut că dîrele chemtrails lăsate de avioane sunt reale și nu este vorba de o ‘teorie a conspirației’”.

În cuprinsul pasajului din textul tradus de utilizatorul Facebook, precum și în cuprinsul documentului, se fac referiri la metoda TEORETICĂ prin care ar putea fi combătute schimbările climatice. Intitulată SRM (Solar Radiation Management), metoda propusă de cercetătorii la vremea respectivă (2014) viza scăderea temperaturii globale prin diverse metode de geoinginerie, puna dintre acestea fiind și ”injectarea” în atmosferă de aerosoli reflectorizanți.

Cercetătorii au studiat, la nivel TEORETIC, dacă s-ar putea scădea temperaturile de la nivelul solului prin anumite culturi agricole care să absoarbă căldura soarelui sau acoperișuri care să aibă culoarea albă – care, implementate la o scară largă, ar genera reflectarea razelor solare înapoi în atmosferă.

O altă „linie” de studiu TEORETIC propune ca modalitate de scădere a temperaturilor „injectarea” în atmosferă de aerosoli reflectorizanți. În urma SIMULĂRILOR realizate printre particulele „candidate” se numără și cele de dioxid de sulf sau carbonat de calciu. Efectul folosirii unei asemenea metode pentru scăderea temperaturii ar fi similar cu cel provocat de erupția unui vulcan: Erupția Muntelui Pinatubo din Filipine, în 1991, a produs un penaj de gaz care conține aproximativ 20 de milioane de tone de dioxid de sulf, unele dintre ele ajungând la altitudini mari. Temperatura medie a Pământului a scăzut atunci cu aproximativ 0,5 grade Celsius timp de 18 luni, timp în care particulele de dioxid de sulf au rămas în atmosferă.

Este important de subliniat că aceste studii nu au fost niciodată implementate și au rămas la nivel teoretic.

În privința urmelor de condensare ale avioanelor, cercetătorul științific Bogdan Antonescu a explicat, pentru Factual.ro:

„În funcție de caracteristicile mediului înconjurător, „urmele de condensare” pot fi observate pentru un timp scurt sau pentru perioade mai lungi. Altfel, dacă aerul este foarte uscat, atunci cristalele de gheață se vor transforma în vapori de apă iar “urmele de condensare” vor dispărea în câteva minute. Dacă în schimb avionul trece printr-o regiune în care aerul este umed atunci “urmele de condensare” vor avea un timp de viață mai mare iar în timp lățimea lor va crește. (În acest caz este destul de greu de diferențiat între “urmele de condensare” și norii de tip cirrus care se formează în mod natural). În ceea ce privește compoziția chimică a “urmelor de condensare” ele sunt în principal formate din vapori de apă, la care se adaugă dioxid de carbon și cantități foarte mici de hidrocarburi nearse, oxizi de azot și particule de funingine”.

SEO optimized by sem.ro SEO agency.