Dezinformări rețele sociale
Data postării: 09.01.2024
www.factual.ro
FALS | În România NU se interzice ca șoferii să circule singuri în mașină

Un utilizator a postat, pe o pagină de Facebook, un link care face trimitere la un articol în care se afirmă faptul că, după ce România va adopta un pachet legislativ pentru protecţia mediului, „românii nu vor mai avea voie să circule singuri în mașină, ci minim doi, potrivit documentului „România neutră”, asumat de guvern”.

În cadrul articolului se mai menţionează că „din 2050, românii nu vor mai putea face cu mașina cu combustibil peste 6.500 de kilometri”.

Motivul ar fi faptul că România s-a angajat „să devină neutră din punctul de vedere al gazelor cu efect de seră care trebuie să fie zero în transporturi”. Articolul este preluat de pe site-ul unei alte publicaţii de ştiri.

Discursul a fost preluat și de influencer-ul Dragoș Bistriceanu.


Ce este „România neutră”

 

În 8 decembrie 2023, pe site-ul Ministerului Mediului a fost publicat anunţul cu privire la aprobarea programului România Neutră în 2050.

Acest document face parte din Strategia pe termen lung a României pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

În strategia guvernamentală România Neutră, la care se fac referințe în cadrul articolului, există un capitol intitulat „Opțiuni de decarbonizare a sectorului transporturi”. Aici se arată că transporturile urbane contribuie într-o mare măsură la emisiile gazelor cu efect de seră.

„(…) vehiculele care circulă în orașe sunt vechi și neeficiente din punct de vedere al consumului de carburant. Acest lucru contribuie la creșterea emisiilor de GES (Gaze cu Efect de Seră, n.red.) și afectează calitatea generală a aerului. În 2017, România a importat 520.000 de vehicule la mâna a doua (second hand) care nu respectau cele mai exigente reglementări de mediu de la nivelul UE. Între 2011 și 2017, numărul autovehiculelor second hand înmatriculate a crescut cu 450%. În consecință, în 2019, peste 74% din toate autoturismele înmatriculate în România aveau o durată de viață de peste 10 ani, corespunzând standardelor de emisii Euro 4, 3, 2, 1 sau chiar 0. Doar 16% din totalul autoturismelor înregistrate în 2019 respectau standardele de emisii Euro 6” arată documentul. 


*Sursa mmediu.ro

Autorii acestei analize iau în calcul următoarea ipoteză pentru reducerea gazelor cu efect de seră produse de transportul auto:


*Sursa mmediu.ro

Acesta este partea prezentată în cadrul articolului în mod trunchiat pentru a transmite mesajul fals că „Românii nu vor mai avea voie să circule singuri în mașină, ci minim doi, potrivit documentului „România neutră”, asumat de guvern.”

„Gradul de ocupare” și „Numărul mediu anual de kilometri” sunt folosiți în cadrul unui calcul statistic pentru a calcula care va fi gradul de poluare generat de transporturile rutiere în 2050. 

Autorii strategiei guvernamentale „România Neutră” NU se referă la faptul că în România va fi interzis ca în autoturisme să circule o singură persoană și numărul de kilometri să fie limitat la 6.500 km/an.


Cum vrea Uniunea Europeană să reducă gazele cu efect de seră

 

Gazele cu efect de seră acționează la fel cu pereții unei sere: absorb căldura soarelui reflectată de suprafața Pământului, o captează în atmosferă și o împiedică să ajungă în spațiu. Astfel se ajunge la încălzirea globală. Factual.ro a tratat acest subiect în mai multe articole car pot fi accesate aici.

În martie 2023, deputații europeni au adoptat poziția Parlamentului privind reducerile emisiilor de gaze-F și a substanțelor care afectează stratul de ozon dând semnalul începerii negocierilor cu guvernele UE. 

Pentru a atinge aceste obiective, Uniunea Europeană recomandă următoarele măsuri:

  1. reducerea emisiile din transport
  2. stabilirea regulilor de economisire a energiei și investiții în surse regenerabile
  3. prevenirea relocalizării industriilor care emit gaze cu efect de seră în afara UE, pentru a evita standardele stricte
  4. consolidare primei piețe majore de carbon din lume – Sistemul european de comercializare a certificatelor de emisii
  5. stabilirea țintelor de reducere pentru fiecare țară din UE
  6. susținerea pădurilor și a altor zone de captare a carbonului



SEO optimized by sem.ro SEO agency.