O postare de pe Facebook readuce în discuție presupusele probleme pe care le-ar avea vehiculele electrice, în particular autobuzele electrice:
„Celor care vor autobuze, autovehicule și alte tipuri de vehicule electrice, le spun să se mai gândească…și să își imagineze cum ar fi dacă ar fi într-unul dintre acestea în momentul când bubuie la propriu…”.
Textul alarmist este însoțit de un clip în care apar mai multe secvențe cu autobuze în flăcări.
Pentru a depista sursele de proveniență pentru fiecare fragment din montaj, am utilizat funcția Google Lens – o tehnologie de recunoaștere a imaginilor.
Un autobuz electric, staționând alături de alte autovehicule, a izbucnit în flăcări, afectând alte trei aflate lângă el, într-un campus universitar din regiunea autonomă Guangxi Zhuang din sudul Chinei. Nimeni nu a fost rănit în incident, iar pompierii au stins rapid focul, în aproximativ 20 de minute, conform unei știri din luna iunie a anului 2021, apărută în South China Morning Post. Potrivit Carscoops, sursa incendiului nu este cunoscută, singura certitudine se referă la faptul că situația nu a fost declanșată de vreun factor extern. De asemenea, cu ajutorul inteligenței artificiale am putut identifica linia de producție a modelului, care este a unei companii din China.
Un autobuz Iveco Cityclass, care nu este electric, ci funcționează cu gaze naturale, a explodat în apropierea orașului Perugia, Italia, însă nici în acest caz nu au existat victime. Potrivit presei italiene, autobuzul se afla într-o călătorie de transfer și era condus de către un mecanic. Incendiul a avut loc în aprilie 2022;
În mai 2022, Transport for London a retras 90 de autobuze electrice în urma unui incendiu, surprins în imaginile de față. Incidentul a avut loc în depozitul de autobuze Potters Bar, Londra. Unul dintre autobuze ar fi explodat în timp ce era lăsat la încărcat, iar focul s-a extins și la alte cinci autobuze. Incendiul a fost stins și nici în acest caz nu au existat victime.
Acesta este un atac al rebelilor din Siria, care au încercat întreruperea operațiunii de eliberare a locuitorilor din estul Alepului, din 18 decembrie 2016. Vehiculele au fost asaltate și incendiate.
Acesta este un fragment inclus într-un material video încărcat pe platforma de TikTok a Fundacio Organica – organizație non-profit, situată în Costa Rica, pe probleme climatice și drepturile omului. Nu am putut găsi informații cu privire la cauzele acestui incendiu, însă am putut indica marca autobuzului – un produs rezultat din colaborarea Mercedes Benz și Irizar. Cea mai cunoscută colaborare între Mercedes-Benz și Irizar în domeniul autobuzelor electrice este Mercedes-Benz eCitaro, care este un autobuz electric fabricat de Mercedes-Benz. Acest model a fost lansat în 2018. Totuși, Mercedes-Benz și Irizar nu au colaborat direct pentru a produce autobuze electrice sub marca comună „Mercedes-Benz Irizar”. Irizar are propriile sale linii de autobuze electrice, iar Mercedes-Benz are modelele sale, inclusiv eCitaro. Așadar, modelul din imagini nu pare să fie unul electric, arărând diferit de modelele electrice produse atât individual, cât și în colaborare de cele două firme.
Ultimul fragment din montaj surprinde un incident din aprilie 2022, petrecut în Paris, Franța, despre care presa franceză a relatat. Două autobuze electrice au luat foc în mers, independent unul de celălalt. Reuters a notat că operatorul de transport public (RATP) din Paris a suspendat temporar, la acel moment, utilizarea a 149 de autobuze electrice fabricate de marca Bluebus. Și în această situație pompierii au acționat prompt și nu au existat victime.
Multiple cercetări de specialitate au avut ca obiect de studiu riscurile vehiculelor electrice, comparativ cu cele care funcționează pe diesel ori benzină. Concluzia este că riscul de incendiu la mașinile electrice este considerabil mai mic decât cel al vehiculelor clasice.
„Toate datele arată că vehiculele electrice sunt mult, mult mai puțin probabil să se incendieze decât echivalentul lor pe benzină”, a declarat Colin Walker, șeful departamentului de transport al thinktank-ului Energy and Climate Intelligence Unit, pentru The Guardian, în 2023.
Explicația pentru care nu ajung la noi la fel de multe informații despre incendii la mașini pe diesel sau benzină este că acestea pur și simplu nu mai prezintă noutate și nu mai sunt relatate atât de des.
Informațiile prezentate de IFSJ – International Fire & Safety Journal într-un articol din noiembrie 2023 evidențiază un risc mai mic de incendiu în favoarea autovehiculelor electrice. De asemenea, Potrivit unui studiu al Agenției Suedeze pentru Contingențe Civile, este de 20 de ori mai puțin probabil ca autovehiculele electrice să ia foc decât mașinile pe benzină și diesel. Studiul coroborat de date de la un asigurător american care utilizează cifrele National Transportation Safety Board indică faptul că vehiculele electrice alimentate cu baterii suferă doar 25 de incendii la 100.000 vândute. În contrast puternic, vehiculele pe benzină sau diesel suferă 1.530 de incendii la 100.000, iar cele hibride prezintă cu un risc semnificativ mai mare de 3.475 incendii la 100.000. De asemenea, într-o broșură digitală, guvernul australian a realizat un FAQ complex pe această temă ce merită a fi consultat.
Videoclipul prezentat este parțial fals, pentru că amestecă incendii pornite într-adevăr la vehicule electrice, cu imagini din alte circumstanțe, care nu au nicio legătură.
Dintre fragmentele prezentate, niciunul nu este din România. Este, însă, adevărat că incidente privind autobuzele electrice au fost semnalate și la noi.
Totuși, studiile arată că șansele ca un incendiu să izbucnească la un autovehicul sunt mult mai mari în cazul mașinilor cu combustie internă, respectiv pe diesel și benzină, decât la cele electrice.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.