Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

29.12.2019

„Există două categorii pe pensionari care au statut special: Partea de militari care intră pe sistemul NATO și care trebuie să aibă același sistem de calculare a pensiilor ca în întreg ansamblul Alianței Nord-Atlantice și mai există o categorie, a magistraților.”

Raluca Turcan

PNL

Sursa afirmației: Digi 24

Parțial Adevărat

Context

În 11 decembrie 2019, viceprim-ministrul Raluca Turcan a afirmat:

„Există două categorii pe pensionari care au statut special: partea de militari care intră pe sistemul NATO și care trebuie să aibă același sistem de calculare a pensiilor ca în întreg ansamblul Alianței Nord-Atlantice și mai există o categorie, a magistraților.”

Ce verificăm?

Cine beneficiază de pensii speciale.

Verificare

Trebuie precizat că în acest moment există două proiecte de legi care propun eliminarea pensiilor speciale.

Proiectul de lege inițiat de USR prevede eliminarea pensiilor speciale ale parlamentarilor, diplomaţilor şi aviatorilor. Conform acestuia, pensiile magistraţilor şi militarilor ar urma să fie menținute, dar plafonate la cel mult salariul de bază brut din ultima lună de activitate.

Proiectul PNL are în vedere eliminarea tuturor pensiilor speciale, cu excepţia celor militare.  Adică PNL dorește eliminarea pensiilor speciale ale senatorilor, deputaţilor şi funcţionarilor publici parlamentari, judecătorilor şi procurorilor, ale personalului auxiliar al instanţelor şi parchetelor,  poliţiştilor, diplomaţilor, aviatorilor şi ale judecătorilor Curţii Constituţionale.

Această mențiune evidențiază următorul element: deși Raluca Turcan vorbește de două categorii de pensii cu statut special, propunerea PNL face referire la toate categoriile de pensii speciale.

Pensiile la care facem referire nu au denumirea de „pensii speciale”, acest termen fiind utilizat pentru a se evidenția faptul că aceste categorii de pensionari beneficiază de legi speciale de stabilire a cuantumului pensiei și pensia lor nu se calculează conform sistemului public de pensii.

  • Pensiile militarilor sunt prevăzute în legea 223/2015. Au un cuantum de 65% din baza de calcul, respectiv  dinmedia soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate”. Aceeași lege stabilește un plafon maxim de 85% din această bază de calcul.

O analiză Adevărul, bazată pe o statistică a Sindicatului Cadrelor Militare Disponibilizare, pune în viziune situația pensiilor militare în România, comparativ cu alte state membre NATO. Majoritatea țărilor prezentate, respectiv Belgia, Italia, Polonia și Turcia au un procent mai crescut (75%-85%), dar raportat la ultimul salariu. Din țările menționate,  doar Franțase raportează la un salariu de referință (din ultimele 6 luni), pe principiul pe care se calculează și pensiile militarilor români. 

  • Polițiștii, funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare sunt prevăzuți tot în legea 223/2015 și beneficiază de același cuantum ca și militarii, raportat la baza de calcul.
  • Magistrații au pensiile reglementate prin legea nr. 303/2004, care stabilește un „cuantum de 80% din baza de calcul reprezentată de indemnizația de încadrare brută lunară sau de salariul de bază brut lunar, după caz, și sporurile avute în ultima lună de activitate înainte de data pensionării.”

Curtea Constituțională a stabilit încă din 2010, prin decizia  873/2010, că eliminarea pensiilor speciale ale magistraților este neconstituțională.

  • Personalul auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și parchetelor are stabilit prin legea nr. 130/2015 cuantumul pensiei la 80% din baza de calcul reprezentată de media salariilor de bază brute lunare realizate, inclusiv sporurile, corespunzătoare ultimelor 12 luni de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare.”
  • Pensia diplomaților este stabilită de legea 216/2015în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentând salariul de bază brut lunar corespunzător încadrării în funcția de execuție deținută în administrația centrală, la care se adaugă indemnizațiile și sporurile avute în ultima lună de activitate în administrația centrală a Ministerului Afacerilor Externe înainte de data pensionării.
  • Parlamentarii și funcționarii publici parlamentari beneficiază de un calcul al pensiei prevăzut în legea 96 din 2006 (modificată) și  legea 215/2015
  • Legea nr. 83/2015 stabilește pensiile personalului aeronautic, „în cuantum de 80% din media veniturilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare.”
  • Auditorii publici externi din cadrul Curții de Conturi, beneficiază, în baza legii nr. 7/2016  și a deciziei CCR nr. 297/2012 de calculul pensiei „în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentată de media veniturilor brute lunare realizate, cu caracter permanent, corespunzătoare ultimelor 12 luni de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare.”

Ținând cont de subiectul discutat, atragem atenția asupra faptului că Raluca Turcan face referire la acele pensii speciale care nu pot fi eliminate prin modificarea legii.

Motivul pentru care acestea nu pot fi eliminate în acest mod o constituie pronunțarea Curții Constituționale asupra acestui aspect. În acest sens:

  • prin decizia nr. 20/2000, Curtea Constituțională oferă similitudine de abordare privind pensiile speciale ale militarilor și ale magistraților:

„Constatând ca aceste elemente care diferentiaza regimul de pensionare al militarilor şi al magistraţilor de regimul general al pensiilor asigura un tratament juridic specific celor două categorii de asiguraţi, Curtea Constituţională retine ca instituirea pensiei de serviciu pentru cadrele militare şi pentru magistraţi nu reprezintă un privilegiu, ci este justificată în mod obiectiv, ea constituind o compensaţie parţială a inconvenientelor ce rezultă din rigoarea statutelor speciale cărora trebuie să li se supună militarii şi magistraţii.”

  • prin decizia nr. 873/2010 Curtea Constituțională a stabilit că eliminarea pensiilor speciale ale magistraților este neconstituțională

Concluzie

Afirmația Ralucăi Turcan este parțial adevărată, deoarece deciziile CCR pot oferi protecție acestor categorii – militari și magistrați – prin însăși puterea lor juridică, dar nu oferă nimănui un statut special.

Într-o oarecare măsură, putem considera că statut special au toate categoriile de funcții pentru care pensia nu se calculează conform sistemului public de pensii și a căror sistem de calcul este stabilit prin legi speciale (cunoscute sub denumirea de „pensii speciale”).

Raluca Turcan face referire, folosind această sintagmă, la acele categorii de pensii care nu pot fi eliminate prin lege, deoarece Curtea Constituțională s-a pronunțat asupra utilității lor, considerând eliminarea acestora neconstituțională.

© 2020 Factual.ro · Toate drepturile rezervate   •   Cookies   •   Contact

Revamped by webgraphic webdesign Sibiu. Recomandăm magazinul de cauciucuri și anvelope de la AnvelopeX.

SEO optimized by sem.ro SEO agency.