Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

13.02.2019

Bugetul Ministerului Sănătății și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate ajunge anul acesta la 4,84% din Produsul Intern Brut, ceea ce înseamnă o creștere istorică. Bugetul pentru investiții a crescut cu 84%, ceea ce înseamnă că există bani pentru achiziționarea de aparatură medicală și pentru renovarea spitalelor care necesită acest lucru.

Sorina Pintea

Ministrul Sănătății

Sursa afirmației: hotnews.ro

Parțial Fals

Context

Pe 8 februarie 2019, Guvernul a transmis către Parlament, cu o întârziere de aproape trei luni, proiectul legii
bugetului de stat
. În acest context, Sorina Pintea, ministrul Sănătății, a declarat pe 12 februarie:

“Bugetul Ministerului Sănătății și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate ajunge anul acesta la 4,84% din Produsul Intern Brut, ceea ce înseamnă o creștere istorică. Bugetul pentru investiții a crescut cu 84%, ceea ce înseamnă că există bani pentru achiziționarea de aparatură medicală și pentru renovarea spitalelor care necesită acest lucru”.

Ce verificăm?

Ne uităm la evoluția bugetului alocat pentru sănătate, ca procent din PIB pentru ultimii ani pentru a vedea dacă propunerea pentru 2019 poate fi considerată „o creștere istorică” dar și la bugetul pentru investiții.

Verificare

De principiu, principalele bugete alocate sănătății se regăsesc în sumele revenite Ministerului Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Tehnic vorbind, această simplificare este una care exclude o sumedenie de alte alocări – o serie de spitale, de exemplu, sunt în subordinea autorităților locale (ceea ce înseamnă că pentru a ne pronunța cu acuratețe asupra sumelor alocate pentru sănătate ar trebui să așteptăm și aceste bugete care vor fi aprobate ulterior); de asemenea, o serie de ministere au la rândul lor sume alocate pentru sănătate (de exemplu, Ministerul Apărării, care are încă niște spitale militare în subordine); totodată, Ministerul Sănătății nu are un buget dedicat totalmente cheltuielilor din acest domeniu, efectuând și plăți în domenii. Mai trebuie să precizăm și că o serie de bani din bugetul ministerului pe care îl conduce nu vin din bugetul de stat.

Ne putem plasa însă, cu toate aceste precizări, și în contextul descris de Sorina Pintea. Așadar, haideți să vedem alocările pentru Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate din totalul surselor disponibile.


Ce se observă din analiza datelor istorice este faptul că propunerea de creștere a bugetului pentru sănătate (MS+CNAS) este într-adevăr la cel mai înalt procent din PIB, însă cu o maximă indulgență – aceasta e cu sub 0.2% mai mare ca în execuția pe anul 2018. De asemenea, dacă e să ne luăm după același istoric, creșterea efectivă pentru bugetul sănătății este una foarte mică, de sub 5% anual în toți anii acoperiți de analiză.

Merită precizat și faptul că bugetul pentru investiții este compus din sumele alocate pentru cheltuielile de capital, cheltuielile din fonduri externe nerambursabile (FEN) și proiectele din fonduri rambursabile. Dacă luăm aceste propuneri în calcul, creșterea alocărilor e și mai mare decât cifra anunțată de Sorina Pintea, respectiv 94%. Însă această sumă de investiții reprezintă sub 1% din totalul bugetelor alocate pentru MS și CNAS.

 

Sursa calculelor:

MS CNAS cheltuieli de capital FEN fonduri rambursabile PIB % din PIB %investiții din total creștere față de execuția anului anterior creștere față de propunerea din anul anterior creștere efectivă de la an la an
2015 execuție 6,482,306 23,489,864 81,258 111,547 30,858 704,542,000 4.25% 0.75%
2016 propunere 7,778,463 26,352,161 147,116 152,783 44,800 746,600,000 4.57% 1.01% 7.46%
2016 execuție 6,704,564 26,106,026 31,451 30,968 44,762 758,500,000 4.33% 0.33% -5.38% 1.68% 1.68%
2017 propunere 7,871,466 28,809,805 17,587 65,123 76,000 815,195,000 4.50% 0.43% -1.57% 4.02%
2017 execuție 8,143,889 29,321,786 22,615 26,897 75,868 842,500,000 4.45% 0.33% -1.17% 2.80% 2.80%
2018 propunere 8,762,180 33,769,275 63,419 16,956 76,000 907,852,000 4.68% 0.37% 4.11% 5.35%
2018 execuție 9,361,180 34,854,715 30,233 2,586 215,732 949,600,000 4.66% 0.56% -0.61% 4.71% 4.71%
2019 propunere 10,612,470 38,882,465 38,104 140,364 305,316 1,022,500,000 4.84% 0.98% 3.32% 3.96%

Concluzie

Afirmația Sorinei Pintea este parțial falsă, pentru că aceasta alege să prezinte date într-un mod care să avantajeze actuala guvernare.

E important de precizat că datele la care face ea referire (bugetul Ministerului Sănătății și bugetul Casei Naționale de Asigurări) nu reprezintă totalitatea alocărilor bugetare pentru sănătate.

Apoi, este adevărat că există o creștere a bugetului pentru acest domeniu în raport cu PIB-ul, dar ea este de doar 0,2%, ceea ce nu poate reprezenta o  creștere “istorică”.

Mai apoi, Pintea susține că bugetul pentru investiții a crescut cu 84%. Dar, dacă ne uităm la cât reprezintă investițiile în comparație cu PIB-ul, procentul este minuscul.

Acest website folosește „cookies” pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra stocării acestor cookies pe dispozitivul dvs. Află mai multe

Revamped by webgraphic webdesign Sibiu. Recomandăm magazinul de cauciucuri și anvelope de la AnvelopeX.

SEO optimized by sem.ro SEO agency.