Dezinformări rețele sociale
Data postării: 14.06.2023
www.factual.ro
FALS | Fișe anti-discriminare, prezentate ca parte a teoriei conspiraționiste privind separarea copilului de părinți

Un utilizator Facebook susține, într-o postare, că în școli au început să fie distribuite fișe de monitorizare pentru a se afla informații despre elevi cu motivul ca aceștia să fie separați de părinți.

„A început demența in scoli! Fișe de monitorizare a elevilor pe model nazist. Profesorii obligați să obțină informații de la minori fără acordul părinților. Acum e clar de ce li se vor da bani mai mulți? Pentru că sunt primele instrumente în procesul de separare a copilului de familie! Exact ca in cazul medicilor criminali care au ucis în ATI pentru sporul Covid.”, este mesajul postat pe pagina de Facebook.

*Captură ecran 14.06.

De asemenea, în cadrul unei emisiuni de pe postul de televiziune Realitatea TV, jurnalista Iosefina Pascal aduce la cunoștință că toate aceste sondaje sunt primite de la un Institut de Cercetare din New York și sunt completate fără acordul părinților. Elevii de liceu sunt întrebați câți copii vor să aibă și unde vor să studieze. „Au început profesorii să îi întrebe de sănătate și pe copii și pe părinți, cu privire la locul de muncă, venituri, dacă-s părinții plecați în diaspora. Lucrurile astea nu ar trebui să se desfășoare în școli fără acordul părinților”, adaugă aceasta.

CE SUNT FIȘELE

Fișele din fotografie fac parte dintr-un proiect al Ministerului Educației, început acum 4 ani. 

În anul 2019 a fost aprobată metodologia de monitorizare a segregării în școli. Proiectul urmărește să stabilească dacă și care copii sunt prezintă risc de discriminare în școlile din România – respectiv cei de altă etnie, copiii cu dizabilități, copiii din medii sărace sau copiii cu rezultate mai slabe la învățătură. 

Proiectul a plecat de la mai multe semnale trase de organizațiile pentru apărarea drepturilor copilului. UNICEF, de exemplu, a atras atenția că segregarea copiilor romi este un fenomen tot mai accentuat. Aceste probleme s-au intensificat în pandemie. Anul acesta, ministerul a ales 43 de școli, în proiectul-pilot care încearcă să monitorizeze fenomenul discriminării. 

Cele 43 de școli (printre care și cea din Bucov, al cărei antet apare pe fișa din fotografie) reprezintă aproximativ 0,20% din totalul unităților de învățământ din România, care, în prezent, se situează în jurul cifrei de 18.440.

Ca atare, fișele reclamate în postare au fost distribuite în mai puțin de 1% dintre școlile din România – este imposibil de afirmat că avem de-a face cu un fenomen.

Ce urmărește proiectul?

Proiectul Ministerului Educației, în parteneriat cu UNICEF, denumit  Support for Enhancing the Equity of the Education System in Romania through Preventing and Combating School Segregation” („Sprijin pentru sporirea egalității sistemului educațional din România, prin prevenirea și combaterea segregării școlare”), urmărește să limiteze discriminarea diferitelor categorii de copii, în funcție fie de etnie, fie de abilitățile fizice sau intelectuale, fie de mediul social din care provin.

Prin proiectul Ministerului Educației, școlile se obligă și să repartizeze echilibrat elevii în clase, clădiri, dar și în ultimele două bănci, pentru a asigura diversitatea socio-culturală a comunității.

Pentru ca segregarea școlară să fie prevenită, dar și combătută, este nevoie mai întâi ca profesorii să identifice copiii aflați în situație de risc. Fiecare școală desemnată să ia parte în proiect are obligația (potrivit metodologiei) să monitorizeze toate formele de segregare școlară, dar și să respecte obligațiile privind protecția datelor cu caracter personal. Dacă o unitate de învățământ nu raportează, total sau parțial, datele solicitate, aceasta obține automat toate scorurile maxime de risc de segregare, excepție făcând datele pentru care este nevoie de acordul părinților, tutorilor, reprezentanților legali, iar aceștia au refuzat să le ofere.

Regulamentele europene pentru protecția datelor relevă în general necesitatea acordului părinților pentru colectarea datelor personale ale copiilor, în special atunci când acestea pot fi considerate sensibile sau pot afecta drepturile și libertățile fundamentale ale elevilor și familiilor lor. Printre acestea se numără informații despre sănătate, religie, etnie, orientare sexuală, date biometrice sau genetice, date privind performanța academică (cum ar fi notele) și înregistrările audio, video sau fotografii. Totuși, regulamentul GDPR menționează că actul de consimțământ al părinților nu este necesar când e vorba de activități de prevenire și/sau consiliere a elevilor.

Potrivit proiectului Ministerului Educației, colectarea și raportarea acestor date este obligatorie doar pentru acele unități care au obținut scoruri peste pragul de risc în cadrul monitorizării restrânse (deci după obținerea datelor din fișele prezentate mai sus). 

Centralizarea datelor la nivel de județ este realizată de Inspectoratele școlare județene/ al Municipiului București, urmând să fie trimise Comisiei Naționale pentru Desegregare și Incluziune Educațională (CNDIE). Potrivit legii, din această comisie fac parte inclusiv reprezentanți ai elevilor și ai părinților.

Aceste chestionare distribuite în școli au scopul de a analiza cât de gravă este situația discriminării în anumite școli din România. Prin urmare, aceste chestionare nu au nicio legătură cu separarea copilului de părinți.

Factual.ro a verificat în trecut alte teorii privind separarea copilului de părinți. Printre acestea se numără:

FALS| Proiectul de lege privind prevenirea separării copiilor de familie nu urmărește instituționalizarea lor

FALS| Nu există o bază de date separată pentru copii

Ninel Peia „Adică Protecția Copilului din România îți va lua copilul dacă nu vrei să-l vaccinezi, dacă lipsește de la școală sau vrea să-și schimbe sexul și tu nu ești de acord”

 

SEO optimized by sem.ro SEO agency.