Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

22.06.2021

„Curtea Constituțională e de partea poporului. Starea de alertă nu mai poate fi coordonată de la centru, ci poate fi anulată de fiecare prefect sau consiliu local/județean pentru situații de urgență. (...) Ieri (n.r.: 8 iunie 2021), au fost 0 cazuri de COVID la nivel național”.

Diana Iovanovici-Șoșoacă

Senator

Sursa afirmației: Facebook (min. 00:40)

Fals

Context

În 9 iunie 2021, senatoara Diana Iovanovici-Șoșoacă a declarat: 

„Curtea Constituțională e de partea poporului. Starea de alertă nu mai poate fi coordonată de la centru, ci poate fi anulată de fiecare prefect sau consiliu local/județean pentru situații de urgență. (…) Ieri (n.r.: 8 iunie 2021), au fost 0 cazuri de COVID la nivel național”.

Ce verificăm?

Ce spune Curtea Constituțională despre instituirea stării de alertă pe teritoriul țării și numărul de cazuri de infectare cu COVID-19 din 8 iunie 2021.

Verificare

România a intrat în stare de urgență, pentru prima oară în timpul pandemiei de coronavirus, în 16 martie 2020, prin decret prezidențial

Ulterior, în 15 mai, a fost adoptată de Parlament, legea privind prevenirea și combaterea pandemiei de COVID-19 pe teritoriul României. 

Până la intrarea în vigoare a acesteia, adica 18 mai 2020, starea de urgență a fost înlocuită cu starea de alertă, instituită de Guvern și încuviințată de Parlament

Printre măsurile prevăzute de această lege, se numără și prevederi precum inaplicabilitatea mai multor aspecte dintr-o ordonanță mai veche, din 2004, care se referea la Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, aspecte abrogate însă în mare parte printr-o ordonața din 2020.

Curtea Constituțională a României (CCR) a fost sesizată și a hotărât, în 8 iunie 2021, că aceste prevederi nu sunt constituționale

Cu toate acestea, CCR a stabilit că toate celelalte prevederi din Legea nr. 55/2020 sunt constituționale, inclusiv cele referitoare la starea de alertă. Astfel, art. 4, care expune posibilitatea Guvernului de a institui starea de alertă pe întreg teritoriul țării sau doar pe teritoriul unor unități administrativ-teritoriale, continuă să fie în vigoare

Confuzia din declarația senatoarei Șoșoacă poate avea legătură cu ordonanța din 2004 a Guvernului, care prevede: „Comitetul local pentru situații de urgență declară, cu acordul prefectului, starea de alertă la nivel local, precum și prelungirea sau încetarea acesteia”. Totuși, această prevedere nu intră în conflict cu cele stabilite de Legea din 2020, lege specială in materie prevenirii si combaterii pandemiei COVID-19, care atribuie și Guvernului posibilitatea de a institui starea de alertă pe un anumit teritoriu.

În același timp, referitor la numărul de noi cazuri COVID-19 la nivel național din 8 iunie 2021, Grupul de Comunicare Strategică a transmis că au fost declarate 202 de noi cazuri de infectare.

Concluzie

Afirmațiile senatoarei Diana Iovanovici-Șoșoacă sunt false. CCR nu a stabilit că starea de alertă nu mai poate fi coordonată de la centru și nici că poate fi anulată de fiecare prefect sau consiliu local/județean pentru situații de urgență. Apoi, în 8 iunie 2021, au existat cazuri de infectare cu COVID-19.

© 2021 Factual.ro · Toate drepturile rezervate   •   Cookies   •   Contact

Revamped by webgraphic webdesign Sibiu. Recomandăm magazinul de cauciucuri și anvelope de la AnvelopeX.

SEO optimized by sem.ro SEO agency.