Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

27.07.2018

Dacă vă amintiți, ținta noastră este ca până în anul 2020 să reducem șomajul la 3%. Dacă ne uităm la grafice, în decembrie 2016 șomajul era de 4,8%. În decembrie 2017 șomajul era de 4,02%, iar în iulie 2018 șomajul este de 3,48 %, sub pragul de 3,5 %.

Viorica Dăncilă

PSD

Sursa afirmației: Site-ul Guvernului

Parțial Adevărat

Context

Viorica Dăncilă – premierul României – a prezentat în 23 iulie 2018 bilanțul a șase luni de guvernare (minutul 07:30). Printre afirmațiile făcute, se numără și următoarea:

 

„Dacă vă amintiți, ținta noastră este ca până în anul 2020 să reducem șomajul la 3%. Dacă ne uităm la grafice, în decembrie 2016 șomajul era de 4,8%. În decembrie 2017 șomajul era de 4,02%, iar în iulie 2018 șomajul este de 3,48 %, sub pragul de 3,5 %. Eu vă asigur că vom continua pe acest drum și vom direcționa ajutoarele sociale astfel încât să-i stimulăm pe cei care vor să muncească și nu pe cei care vor să stea acasă.”

 

 

Ce verificăm?

Mai întâi verificăm dacă în programul de guvernare este menționată reducerea șomajului la 3%, apoi dacă datele prezentate de premierul Viorica Dăncilă sunt conforme cu realitatea.

Verificare

Așadar, conform programului 2018-2020, actuala guvernare și-a asumat „reducerea șomajului sub 3% până la 31 decembrie 2020, dar și întoarcerea acasă a cât mai multor români”. Informația se regăsește la pagina 30 din programul de guvernare pe care-l găsiți AICI.

 

Mai departe, vom verifica rata șomajului în decembrie 2016.

Pentru asta, mergem  mai întâi pe site-ul Agenției Naționale de Ocupare a Forței de Muncă (ANOFM).

 

Instituția emite lunar statistici privind rata șomajului.

 

Pentru decembrie 2016, conform ANOFM, rata șomajului a fost de 4,77% și nu chiar de 4,8%  cum a spus premierul, adică 418.237 șomeri.

 

Mai departe, pentru decembrie 2017,  datele instituției arată o rată a șomajului de 4,02%, cum a spus și premierul, adică 351.105 șomeri.

 

Pentru luna iulie 2018, lună la care se referă premierul, instituția nu a emis încă o statistică a șomajului. Ultimul set de date fiind referitor la luna mai 2018, când rata șomajului era de 3,48%, adică 303.964 șomeri.

 

Dar, să vedem ce zice Institutul Național de Statistică. Pentru a face verificarea, este nevoie să aveți un cont, dar iată datele extrase de noi:

  • Decembrie 2016 – 4,8%
  • Decembrie 2017 – 4%
  • Iulie 2018 – nu există încă date disponibile, ultimele date fiind și în acest caz pentru luna mai.

Concluzie

Eticheta pentru datele prezentate de Viorica Dăncilă este de parțial adevărat.

 

Afirmația potrivit căreia actualul guvern și-a asumat ca până în 2020 rata șomajului să fie de 3% este adevărată. Dar, mergând mai departe la datele privind rata șomajului, informațiile prezentate în bilanțul a șase luni de guvernare sunt parțial adevărate.

 

Conform datelor existente pe site-ul Agenției Naționale de Ocupare a Forței de Muncă, pentru decembrie 2016 rata șomajului a fost de 4,77% nu chiar 4,8 cum a spus premierul, pentru decembrie 2017 premierul a prezentat date corecte, dar pentru iulie 2018 nu au fost emise statistici referitoare la șomaj.

 

În același timp, comparând datele prezentate de Dăncilă cu cele existente pe site-ul Institutului Național de Statistică, pentru decembrie 2016 și decembrie 2017, premierul a prezentat date corecte, dar nici în acest caz INS nu a emis încă statistici pentru luna iulie 2018, ultimele date disponibile fiind pentru luna mai. Iar datele prezentate de aceasta – 3.48% șomaj – sunt aferente lunii mai.

 

Și, este logic că nu există date statistice pentru luna iulie, pentru că nu ai cum emite o statistică pentru o lună care încă nu s-a terminat.

Acest website folosește „cookies” pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra stocării acestor cookies pe dispozitivul dvs. Află mai mult