Dan Răzvan Rădulescu (USR)
„Conform datelor publicate de Institutul de Știinţe ale Educaţiei, peste 64% dintre elevii din România nu posedă dispozitive care să permită învăţarea electronică şi au acces limitat la internet. În acelaşi timp, 21,5% dintre copiii României trăiesc la limita sărăciei.”
Adevărat
Barometru Factual
Educatie
Data verificării: 08.05.2020
www.factual.ro
Sursa afirmației: Camera Deputaților

Context

Mai mulți parlamentari USR au depus la sfârșitul lunii aprilie un proiect legislativ de modificare a unei legi din 2004 ce privește acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare. În 30 aprilie 2020, deputatul USR Dan-Răzvan Rădulescu motivează necesitatea modificării legii în contextul efectelor pandemiei COVID-19 asupra educației și argumentează: 

 

„Conform datelor publicate de Institutul de Știinţe ale Educaţiei, peste 64% dintre elevii din România nu posedă dispozitive care să permită învăţarea electronică şi au acces limitat la internet. În acelaşi timp, 21,5% dintre copiii României trăiesc la limita sărăciei.”

Sursa: Camera Deputaților

Ce verificăm?

Dacă peste 64% dintre elevii din România nu posedă dispozitive electronice care să le permită accesul la procesul de învățare online și dacă 21,5% dintre copiii din România trăiesc la limita sărăciei.

Verificare

Institutul de Științe ale Educației a publicat pe 2 aprilie 2020 rezultatele preliminare ale unui studiu care arată, printre altele, că printre dificultățile elevilor în realizarea activităților didactice la distanță, se numără: lipsa unui computer/ tabletă/ telefon smart (65%), și acces limitat la Internet (64%).

 

Cercetarea este realizată în perioada 25-31 martie 2020 pe un eșantion format din 6 436 de cadre didactice din mediul urban și rural. 

Potrivit raportului final, eșantionul cercetării are o serie de limite. Este un eșantion de conveniență, la el participând doar profesorii care s-au putut conecta la Internet în perioada colectării datelor. De asemenea, eșantionul nu se suprapune întru totul pe structura populației din care a fost extras, adică cea a cadrelor didactice din învățământul românesc: dacă în România 36% din profesori activează în mediul rural, în eșantion aceștia au o pondere mai mică, de 31%.

 

Datele disponibile la Institutul Național de Statistică fac referire la ponderea gospodăriilor dotate cu calculator sau acces la internet. Ultimele date, disponibile pentru anul 2017, arată că 65,6% din gospodării aveau acces la un computer.

În ceea ce privește accesul la Internet, datele de la Institutul Național de Statistică arată că în anul 2019, 75,7% din gospodăriile din România sunt conectate la internet.

Pentru a strânge date referitoare la situația elevilor din România în contextul epidemiei de COVID-19, și pentru a centraliza nevoile acestora în materie de resurse digitale și acces la internet, Ministerul Educației și Cercetării alături de organizația neguvernamentală Narada au lansat programul „Reacție pentru educație”

 

Potrivit datelor disponibile pe platforma Narada, la 1 mai 2020, 139.481 elevi au fost afectați de situația COVID-19. 10.849 de elevi au nevoie de acces la internet, iar 7.349 dintre aceștia au nevoie de tablete pentru a continua procesul educațional în urma suspendării activității față în față.

 

În ceea ce privește procentul copiilor din România care trăiesc la limita sărăciei, deputatul Dan-Răzvan Rădulescu menționează procentul de 21,5%. 

 

Potrivit datelor Eurostat, procentul avansat de deputatul USR se referă la anul 2017, când 21,5% din copiii sub 18 ani din România se aflau în deprivare materială severă – cea mai ridicată rată din Uniunea Europeană.

Deprivarea materială severă, așa cum este definită și măsurată de Eurostat, se referă la „inabilitatea de a-și permite unele produse considerate de majoritatea oamenilor ca fiind dezirabile sau chiar necesare pentru a duce o viață adecvată.” 

 

Potrivit indicatorilor folosiți de Eurostat, persoanele aflate în deprivare materială severă nu-și pot permite: să plătească chiria sau utilitățile, să își păstreze locuința la o temperatură adecvată, să facă față cheltuielilor neprevăzute, să mănânce carne, pește sau alte proteine echivalente o dată la două zile, o săptămână de vacanță, o mașină, o mașină de spălat, un televizor color, sau un telefon.

 

De asemenea, ultimele date Eurostat disponibile pentru România pe anul 2018, arată că 38,1% din copiii sub 18 ani din țara noastră se aflau în risc de sărăcie sau excluziune socială.

 

Indicatorul, așa cum este măsurat de Eurostat, arată că persoanele aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială sunt persoanele cu un venit disponibil echivalent sub pragul riscului de sărăcie (care se calculează ca reprezentând 60% din mediana veniturilor disponibil pe adult echivalent). Acesta este un indicator al sărăciei relative, deoarece măsoară starea materială a unei persoane prin raportarea la un anumit nivel de bunăstare realizat de întreaga populaţie din ţara respectivă.

 

Concluzie

Cifrele indicate de deputatul USR Dan Răzvan Rădulescu sunt adevărate. Totuși, trebuie menționat că la ora actuală, Ministerul Educației și Cercetării nu deține date exacte cu privire la numărul elevilor din România fără acces la un calculator sau la internet. 

Potrivit datelor Eurostat, în anul 2017 21,5% din copiii din România se aflau în deprivare materială severă. Situația în ceea ce privește sărăcia în rândul copiilor este și mai gravă. În 2018, 38,1% din copiii sub 18 ani din țara noastră se aflau în risc de sărăcie sau excluziune socială.

SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.