Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

22.08.2018

Din punctul meu de vedere, poate să fie fără acest aviz, pentru că nu scrie nicăieri în lege, dar s-a mers pe o cutumă […] Anul viitor sper sa nu mai avem nevoie de un astfel de aviz.

Eugen Teodorovici

Sursa afirmației: G4Media

Fals

Context

Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere publică pe 6 august un proiect de rectificare a bugetului de stat. Președintele Klaus Iohannis a refuzat până acum convocarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării pentru avizarea propunerilor de rectificare bugetară pentru instituțiile din sistemul de securitate națională. Ca răspuns, Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor Publice a declarat următoarele privind avizarea propunerii de rectificare bugetară:

 

Din punctul meu de vedere, poate să fie fără acest aviz, pentru că nu scrie nicăieri în lege, dar s-a mers pe o cutumă (…) Anul viitor sper să nu mai avem nevoie de un astfel de aviz.

Ce verificăm?

Dacă avizul CSAT privind propunerile bugetare este prevăzut în legile aplicabile acestui caz sau dacă este o simplă cutumă.

Verificare

În cazul de faţă, vom avea în vedere legea finanţelor publice şi legea care acoperă funcţionarea şi atribuţiile CSAT.

 

Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice prevede cum anume sunt operate rectificările bugetare:

 

Legile de rectificare
Articolul 6
(1) Legile bugetare anuale pot fi modificate în cursul exercițiului bugetar prin legi de rectificare, elaborate cel mai târziu până la data de 30 noiembrie. Legilor de rectificare li se vor aplica aceleași proceduri ca și legilor bugetare anuale inițiale, cu excepția termenelor din calendarul bugetar.

 

În ceea ce priveşte atribuţiile Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, regăsim următorul articol despre avizare în Legea nr. 415/2002 :

 

Capitolul II Atribuţii
Articolul 4
Consiliul Suprem de Apărare a Ţării are următoarele atribuţii:

  1. d) avizează proiectele de acte normative iniţiate sau emise de Guvern privind:
  2. securitatea naţională;

  1. alocaţiile bugetare destinate ministerelor şi serviciilor cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale;

26. conturile anuale de execuţie bugetară a cheltuielilor operative destinate realizării siguranţei naţionale, ale instituţiilor cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale, după aprobarea rapoartelor asupra activităţii desfăşurate de acestea;

 

Din textele de lege de mai sus, observăm că CSAT are, printre altele, şi atribuţia de a aviza bugetarea anuală destinată instituţiilor din domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale. Cum rectificările bugetare se operează apelând la aceleaşi proceduri precum în cazul alocărilor iniţiale, rezultă că avizul CSAT este necesar în cazul instituţiilor descrise la articolul 4 al Legi 415/2002.

 

Amintim că, în afară de Administraţia Prezidenţială, sunt afectate de rectificarea negativă propusă şi SRI, SIE, STS şi SPP.

Concluzie

Afirmaţia lui Eugen Teodorovici este falsă. Avizul CSAT privind alocările bugetare pentru instituțiile sistemului de securitate națională este prevăzut de lege, nefiind o cutumă. De asemenea, legislația privind finanțele publice prevede că se aplică aceleași reguli pentru rectificările bugetare, mai puțin calendarul bugetar inițial.

Acest website folosește „cookies” pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra stocării acestor cookies pe dispozitivul dvs. Află mai mult