Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

18.04.2016

Vi se pare normal ca în precampania electorală să fie plin orasul de afișe, de corturi, de panouri publicitare... într-adevăr nu scrie cuvântul “votează”, dar apare numele candidatului, partidul pe care-l reprezintă, un slogan, fotografia și toate însemnele electorale și se spune ca nu e publicitate electorală. (...) În schimb în campania de o lună de zile dinaintea alegerilor nu mai este permis niciun fel de afisaj.

Gabriela Vrânceanu-Firea

Primarul General al Municipiului București

Fals

Context

În cadrul unui interviu acordat ziare.com, în contextul unei discuții referitoare la cum ar trebui să acționeze candidații în precampanie, în campanie și după preluarea funcției, candidatul PSD la Primăria Bucureșțiului Gabriela Firea a afirmat:

Vi se pare normal ca în precampania electorală să fie plin orasul de afișe, de corturi, de panouri publicitare… într-adevăr nu scrie cuvântul “votează”, dar apare numele candidatului, partidul pe care-l reprezintă, un slogan, fotografia și toate însemnele electorale și se spune ca nu e publicitate electorală. (…) În schimb în campania de o lună de zile dinaintea alegerilor nu mai este permis niciun fel de afisaj.

Ce verificăm?

Verificăm dacă și în ce fel este restricționat afișajul în campania electorală și în afara ei.

Verificare

O precizare a Autorității Electorale Permanente este lămuritoare în ceea ce priveșțe subiectul publicității politice și electorale.

 

Astfel, în ceea ce privește perioadele din afara campaniei electorale, conform precizărilor AEP “acțiunile preelectorale de publicitate sau promovare politică sunt reglementate de legislația în materia publicității, aplicabilă tuturor entităților, cum ar fi, de exemplu, Legea nr. 185/2013 privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate, cu modificările şi completările ulterioare”.

 

Legislaţia electorală  – mai exact legea 334 din 2006, ale cărei modificări au fost promovate și aprobate prin legea 113/2015, votată inclusiv de către PSD – se aplică acțiunilor publicitare desfășurate de competitorii electorali doar după anunțarea oficială a datei alegerilor, ea impunând însă doar restricții, nefiind interzisă complet publicitatea electorală. Restricțiile au ca scop, de exemplu, asigurarea unui cadru coerent de desfășurare a campaniei – cum sunt cele de la articolul 36 referitoare la formatul materialelor de propagandă electorală, asigurarea de oportunități egale candidaților indiferent de nivelul de susținere financiară – cum sunt cele prevăzute de articolul 37 referitoare la finanțarea campaniei electorale, etc.

Concluzie

Afirmația este falsă. Publicitatea și promovarea politică nu este interzisă în niciun moment de legislația electorală.

Acest website folosește „cookies” pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra stocării acestor cookies pe dispozitivul dvs. Află mai mult