Gheorghe Șimon (PSD, deputat)
„În UE, doar România şi Bulgaria mai închid şcolile în funcţie de incidenţa COVID la mia de locuitori” (n.r. - declarație din 27 septembrie)
Adevărat
Barometru Factual
Educatie
Data verificării: 12.10.2021
www.factual.ro
Sursa afirmației: Camera Deputaților

Context

Gheorghe Șimon a declarat în 27 septembrie 2021: „În UE, doar România şi Bulgaria mai închid şcolile în funcţie de incidenţa COVID la mia de locuitori”. Între timp, România a renunțat la această măsură, dar Factual a analizat situațiile în care funcționează școlile din statele din Uniunea Europeană, după mai bine de un an de pandemie.

Ce verificăm?

În ce situații se închid școlile din Uniunea Europeană, ținând cont și de situația campaniei de vaccinare, la începutul anului școlar (perioada 30 august - 5 septembrie 2021).

Verificare

În Austria, ministrul educației, Heinz Faßmann, a declarat că școlile nu se vor mai închide, iar elevii nu vor mai merge la ore în ture, așa cum s-a întâmplat în trecut. Instituțiile de învățământ au autonomie și pot lua decizii privind suspendarea cursurilor, în funcție de situația din fiecare unitate. 

În funcție de situația epidemiologică, elevii din Bulgaria pot trece la cursuri online. Conform unei noi hotărâri, actul educațional se poate desfășura în mediul online pentru mai mult de 30 de zile. Toate școlile din zonele roșii, cele în care este depășit pragul de 500 de decese la 100.000 de locuitori, vor fi închise. 

Ministrul educației din Cehia, Robert Plaga, a afirmat că în acest an școlar nu mai sunt prevăzute închideri generale ale școlilor, precum cele din 2020. În 15 septembrie 2021, o școală din Praga a fost închisă, din cauza ratei de infectare de la nivelul instituției – din 700 de elevi, 44 au fost infectați, iar o treime carantinați. În plus, în această situație s-au regăsit și 13 cadre didactice. 

Croația nu ia în considerare o închidere totală a școlilor, măsurile vor fi luate în funcție de  situația din fiecare școală. Directorul Institutului de Sănătate Publică din Croația a anunțat că numai elevii care au intrat în contact cu cei depistați pozitiv trebuie să se autoizoleze. 

Situația este asemănătoare și în Danemarca, țară în care măsurile anti-Covid19 au fost relaxate. Elevii care intră în contact cu colegii pozitivi vor efectua un test la cabinetul școlii, pentru ca aceștia să poată să fie prezenți fizic la ore. În timpul de așteptare al rezultatului, elevul suspect de covid poate să participe la ore, însă în cazul în care manifestă simptome, este trimis acasă. 

Estonienii nu consideră că închiderea școlilor este o soluție. Șefa Consiliului Științific al Guvernului este de părere că vaccinarea este singura modalitate prin care școlile pot rămâne deschise. Ministrul Educației și Cercetării, Andres Pajula, spune că activitatea ar trebui să se mute în mediul online doar în cazul în care un grup mai mare de elevi dintr-o clasă este detectat pozitiv. Școlile pot decide ca orele să fie mutate în mediul online pentru o perioadă, în cazul în care situație epidemiologică se agravează. 

Pe baza măsurilor de la nivel național, închiderea școlilor din Finlanda se face la nivel local, la decizia conducerii unei școli. Măsurile pot să difere, în funcție de zona țării. 

  • rată de vaccinare: 85% 

În Franța, situația școlară, în raport cu pandemia, este împărțită în patru nivele: 

  • nivelul verde, nivelul galben și nivelul portocaliu: activitatea educațională de la clasele de școală generală și de la primul an de colegiu este suspendată pentru o săptămână, în cazul în care un elev sau un profesor este testat pozitiv; elevii nevaccinați de la clasele superioare de colegiu și din licee vor studia de acasă, în cazul în care un elev este testat pozitiv; elevii vaccinați vor putea să fie în continuare prezenți fizic 
  • nivelul roșu: elevii din școala primară și din primele două clase ale colegiului vor fi prezenți fizic la ore; scenariu hibrid pentru elevii din clasele terminale ale colegiului – prezența la clasă este de 50%; 

Normele mai sus menționate pot fi modificate la nivel local, în funcție de situația epidemiologică din zonă. 

Elevii vaccinați din Germania nu vor trebui să se izoleze, dacă un coleg de clasă este infectat cu coronavirus. În schimb, contacții direcți nevaccinați ai elevilor trebuie să se izoleze. Până în prezent, nu este luată în calcul posibilitatea de a închide școlile. 

Irlanda nu a stabilit un prag, la care unitățile de învățământ să fie închise. Elevii cu vârste de sub 12 ani ar trebui să rămână acasă, în cazul în care au intrat în contact direct cu o persoană infectată sau prezintă simptome specifice Covid-19. Aceleași reguli se aplică și elevii de peste 13 ani. 

  • rată de vaccinare: 92% 

În Italia, noul an școlar vine cu o noutate – „certificatul verde”, care atestă vaccinarea. Acesta permite accesul în școli a personalului din unitățile de învățământ și a părinților. Guvernul pregătește relaxarea măsurilor de carantină, astfel încât o clasă să nu mai intre în online decât la trei cazuri pozitive. În plus, elevii vaccin ați vor beneficia de o perioadă mai scurtă de carantinare decât ceilalți. Noul plan prevede ca în perioada 2021-2022, orele să nu se mai desfășoare la distanță. 

Din cauza incidenței Covid-19 din Letonia, 268 de unități școlare din 41 de orașe au fost nevoite să suspende cursurile față în față cu elevii. Măsurile sunt aplicate la nivel instituțional, precum în majoritatea statelor europene. Guvernul sprijină școlile ca elevii să fie testați din două în două săptămâni, iar scenariile au fost create pentru fiecare ciclu în parte: 

  • preșcolar: copiii vor fi testați din fondurile statului, dar nu în instituțiile de învățământ;
  • școlar: participarea se poate face în format fizic, cu un certificat de vaccinare sau test negativ, care este finanțat de stat, la intrarea în instituții;
  • universitar: participarea la cursuri în format fizic se face cu dovada vaccinării sau cu un test negativ, efectuat din fonduri personale. 
  • rată de vaccinare: 50.8% 

În Lituania, toate școlile au început început cursurile fizic. Purtătoarea de cuvânt a Centrului Național pentru Sănătate Publică și-a exprimat susținerea pentru orele față în față. Până la mijlocul lui septembrie, din cauza cazurilor pozitive, 42 de instituții de învățământ au fost închise, și 1.021 de persoane au fost supuse izolării dimiciliare. 

Planurile pentru noul an școlar din Luxemburg nu prevăd măsuri legate de închiderea școlilor în funcție de gradul de incidență. Purtarea măștii nu mai este obligatorie în clase, excepție făcând cazul în care apare prima infectare. În această situație, măsura este ridicată. Tot în cazul în care o persoană este testată pozitiv, elevii care întrunesc una dintre următoarele trei condiții pot să participe fizic la ore: să fie vaccinați, testați sau trecuți prin boală. 

Prioritatea Maltei în acest an școlar este ca elevii să ia parte la ore față în față, în timp ce sănătatea acestora și a personalului din unități să fie protejată. Închiderea școlilor este ultima soluție pe care Malta o dorește, se arată într-un document al Ministerului Sănătății, iar contextul pentru închidere nu este menționat – acesta va apărea când situația epidemiologică se va schimba. 

Ministrul educației din Polonia este încrezător că țara este pregătită pentru cel de-al patrulea val al pandemiei, astfel că nu este luată în considerare închiderea școlilor și introducerea orelor online. 

În Portugalia, autoritățile s-au pregătit pentru un an școlar cu prezența elevilor 100% fizic în sălile de clasă. Față de anul trecut, persoanele nu vor fi nevoite să petreacă două săptămâni acasă, de fiecare dată când apare un caz nou. Contacții cu risc scăzut sau cu un test negativ vor putea participa fizic. Autoritățile Direcției Generale a Sănătății din Portugalia pot decide să închidă anumite școli, în caz că situația o impune. 

La data declarației (27 septembrie), școlile din România se închideau în localitățile cu o incidență de peste 6 la mia de locuitori. Conform noilor prevederi publicate în Monitorul Oficial în 1 octombrie, scenariul de funcționare a unei instituții de învățământ este dat de numărul de persoane testate pozitiv, renunțându-se astfel la pragul de 6 la mia de locuitori

  • rată de vaccinare: 26,8%

Școlile din Slovacia s-au deschis la începutul lunii septembrie, iar planurile prevăd ca instituțiile să fie funcționale chiar și în cele mai grave condiții pandemice. În cazul apariției mai multor cazuri de covid, se optează pentru suspendarea orelor unei clase de elevi, nu a unei întregi școli. 

Anul școlar 2021-2022 a început și Slovenia cu elevii putând participa la cursuri numai dacă poartă masca de protecție și dacă prezintă teste negative (în cazul elevilor din clasele mai mari). La rândul lor, profesorii au obligativitatea fie de a prezenta dovada vaccinului, fie că au trecut prin boală. Printr-o decizie a Ministerului Educației, inspectorii școlari pot cere ca unele clase să treacă la ore online, dacă regulile impuse nu sunt respectate. 

În funcție de regiune, elevii din Spania au fost împărțiți în clase de câte 25 de locuri, respectiv 30 de locuri. Prioritatea: desfășurarea tuturor cursurilor în format fizic. Nu există un prag de incidență, la care școlile să se închidă. În funcție de situația din fiecare unitate de învățământ, conducerea instituției și autoritățile locale vor decide dacă vor suspenda activitatea câtorva clase sau a întregii școli. 

  • rată de vaccinare: 89% 

Suedia a început noul anul școlar în format fizic, însă există posibilitatea ca orele să fie mutate în mediul online, în anumite situații, precum apariția unor simptome specifice covid în rândul profesorilor sau al elevilor. Anul trecut, elevii de peste 13 ani puteau opta pentru cursuri online, cu scopul de a limita aglomerările din mijloacele de transport și din școli. În prezent, acest lucru nu mai este posibil. Nu există vreo regulă care prin care rata de infectare să condiționeze activitatea față în față a școlilor. 

Sfârșitul verii a marcat debutul anului școlar din Olanda: elevilor din învățământul primar nu li se aplică reguli speciale, însă elevii din învățământul secundar trebuie să poarte măști de protecție în spațiile comune, nu și în sălile de clasă. Din cauza numărului de persoane infectate, unele școli au fost deja închise. Măsurile se aplică la nivel de unitate de învățământ, fără să existe reguli legate de incidență. 

Precum în cazul altor state europene, Ungaria a decis ca închiderea școlilor să fie ultima soluție, adoptată doar în cazuri extreme. În unele situații, școala online este interzisă

  • rată de vaccinare: 68%

Concluzie

Afirmația lui Gheorghe Șimon este adevărată. La momentul declarației, doar școlile din România și Bulgaria se închideau în funcție de incidența COVID. Totuși, este de menționat că toate celelalte țări au rate de vaccinare mult peste cele din România și Bulgaria și că au renunțat la măsura închiderii școlilor doar după ce au atins aceste praguri.

SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.