Klaus Iohannis (Președintele României)
Întregul pachet legislativ a fost adoptat de Parlament - atenţie - într-o săptămână şi apoi, natural, au fost necesare mai bine de patru luni şi trei decizii ale Curţii Constituţionale pentru a corecta unele prevederi.

Parțial Fals
Barometru Factual
Politica
Data verificării: 04.05.2018
www.factual.ro
Sursa afirmației: Adevărul

Context

Vorbind despre inițiativa de a cere un punct de vedere Comisiei de la Veneția asupra modificărilor legilor justiţiei, Klaus Iohannis, președintele României, a făcut următoarea declaraţie:

 

Întregul pachet legislativ a fost adoptat de Parlament – atenţie – într-o săptămână şi apoi, natural, au fost necesare mai bine de patru luni şi trei decizii ale Curţii Constituţionale pentru a corecta unele prevederi.

 

 

 

Ce verificăm?

Dacă datele înaintate de Klaus Iohannis cu privire la cronologia şi parcursul legilor justiției sunt adevărate.

Verificare

Parcursul parlamentar al propunerilor de modificare pentru cele trei legi ale justiţiei poate fi urmărit pe site-ul Camerei Deputaților. Mai jos, prezentăm câteva date din cronologie pentru fiecare lege în parte, însă vă invităm să accesaţi link-urile aferente pentru mai multe informaţii:

 

Legea 303/2004:

31.10.2017 – prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputaților; trimis pentru raport la Comisia specială comună a Camerei Deputaților şi Senatului pentru sistematizarea, unificarea şi asigurarea stabilităţii legislative în domeniul justiţiei

04.12.2017 – primire raport favorabil de la Comisia specială comună a Camerei Deputaților şi Senatului pentru sistematizarea, unificarea şi asigurarea stabilităţii legislative în domeniul justiţiei.

05.12.2017 – înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților.
06.12.2017 – dezbatere în plenul Camerei Deputaților.
11.12.2017 – adoptată de Camera Deputaților
11.12.2017 – înaintat la Senat
19.12.2017 – adoptată de Senat

23.12.2017 – trimitere la Președintele României pentru promulgare
27.12.2017 – sesizare de neconstituţionalitate (formulată de un număr de 56 de deputați aparținând Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal)

25.01.2018 – sesizare de neconstituţionalitate (formulată de un număr de 52 deputați aparținând Grupurilor parlamentare ale Uniunii Salvați România, Partidul Mișcarea Populară și Partidul Național Liberal, Grupului Parlamentar al Minorităților Naționale și un deputat neafiliat)

01.03.2018 – decizia Curţii Constituționale nr.45/2018

20.03.2018 – adoptată de Camera Deputaților
20.03.2018 – înaintat la Senat
26.03.2018 – adoptată de Senat
30.03.2018 – trimitere la Președintele României pentru promulgare

 

Legea 304/2004:

31.10.2017 – prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputaților; trimis pentru raport la Comisia specială comună a Camerei Deputaților şi Senatului pentru sistematizarea, unificarea şi asigurarea stabilităţii legislative în domeniul justiţiei

12.12.2017 – înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților; primire raport favorabil de la Comisia specială comună a Camerei Deputaților şi Senatului pentru sistematizarea, unificarea şi asigurarea stabilităţii legislative în domeniul justiţiei
13.12.2017 – dezbatere în plenul Camerei Deputaților.
13.12.2017 – adoptată de Camera Deputaților.
13.12.2017 – înaintat la Senat.
20.12.2017 – adoptată de Senat.

23.12.2017 – trimitere la Președintele României pentru promulgare.

27.12.2017 – sesizare de neconstituționalitate (formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție) + sesizare de neconstituționalitate (formulată de un număr de 29 senatori aparținând Partidului Național Liberal)

25.01.2018 – sesizare de neconstituționalitate (formulată de un număr de 51 deputați aparținând Grupurilor parlamentare ale Uniunii Salvați România, Partidul Mișcarea Populară și Partidul Național Liberal, Grupului Parlamentar al Minorităților Naționale și un deputat neafiliat)

15.02.2018 – decizia Curţii Constituționale nr.33/2018

20.03.2018 – adoptată de Camera Deputaților

20.03.2018 – înaintat la Senat
26.03.2018 – adoptată de Senat
30.03.2018 – trimitere la Președintele României pentru promulgare

 

Legea 317/2004

31.10.2017 – prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputaților; trimis pentru raport la Comisia specială comună a Camerei Deputaților şi Senatului pentru sistematizarea, unificarea şi asigurarea stabilităţii legislative în domeniul justiţiei

13.12.2017 – dezbatere în plenul Camerei Deputaților; primire raport de la Comisia specială comună a Camerei Deputaților şi Senatului pentru sistematizarea, unificarea şi asigurarea stabilităţii legislative în domeniul justiţiei; înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților
13.12.2017 – adoptată de Camera Deputaților
13.12.2017 – înaintat la Senat
21.12.2017 – adoptată de Senat

27.12.2017 – trimitere la Președintele României pentru promulgare; sesizare de neconstituționalitate (formulată de un număr de 52 deputați aparținând Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal); sesizare de neconstituționalitate (formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție)
25.01.2018 – sesizare de neconstituționalitate (formulată de un număr de 51 deputați aparținând Grupurilor parlamentare ale Uniunii Salvați România, Partidul Mișcarea Populară și Partidul Național Liberal, Grupului Parlamentar al Minorităților Naționale și un deputat neafiliat)

06.03.2018 – decizia Curții Constituționale nr. 61/2018

20.03.2018 – adoptată de Camera Deputaților

20.03.2018 – înaintat la Senat
26.03.2018 – adoptată de Senat
30.03.2018 – trimitere la Președintele României pentru promulgare

 

 

Dacă Preşedintele face referire strict la timpul scurs între adoptarea unei legi în fiecare dintre cele două camere, atunci putem vorbi de un termen de aproximativ o săptămână – proiectele au fost întâi adoptate în Camera Deputaților în perioada 11-13 decembrie 2017, iar în săptămâna următoare, între 19-21 decembrie 2017, au fost adoptate şi de către Senat. Dacă însă luăm în calcul întreg procesul (adică inclusiv timpul petrecut în Comisia specială), termenele sunt mai lungi de o săptămână. Desigur, plenul fiecăreia dintre camerele parlamentului este suveran având în vedere faptul că acolo sunt toți reprezentanții poporului. Însă și comisiile (permanente sau speciale) sunt tot instrumente prin care legislativul își face treaba.  

 

În ceea ce priveşte deciziile CCR, celor trei menţionate în cronologia fiecărei legi li se adaugă o a patra, din 19 aprilie 2018, ca urmare a unei noi runde de sesizări făcute de PNL și USR în 29 martie 2018. Astfel, de la adoptarea într-o primă etapă și până la ultima decizie a CCR, au trecut într-adevăr mai bine de patru luni.

 

Concluzie

Declaraţiile lui Klaus Iohannis cu privire la durata adoptării legilor justiției sunt parțial false – într-adevăr, procesul legislativ prin care au trecut legile justiției a fost unul rapid (de altfel, inițiativele au și fost în procedură de urgență).

 

A fost necesară într-adevăr aproximativ o săptămână de la momentul dezbaterii unui proiect în Camera Deputaților până la adoptarea lui în Senat. Însă au existat și excepții – pentru proiectul de modificare a legii 303/2004 au fost necesare 13 zile pentru a trece prin traseul Camera Deputaților – Senat (dezbatere și adoptare). Întregul proces legislativ a fost însă mai lung de o săptămână, dacă este să luăm în calcul timpul (scurt, este drept) dedicat dezbaterilor din Comisia specială.

Klaus Iohannis are însă dreptate în legătură cu timpul de peste patru luni trecut de la momentul adoptării până la corecția inițiativelor legislative votate în Parlament ca urmare a deciziilor Curții Constituționale, dar și aici este inexact – au fost date într-adevăr trei decizii ale CCR pe fond (în 15 februarie, 1 martie și 6 martie, dar și însă una în ședința din 19 aprilie pentru care încă nu avem o motivare), însă au mai fost și alte decizii de respingere ca inadmisibile pentru sesizările formulate de USR în ședința din 21 februarie 2018. Dar, pe durata procesului de corecție ca urmare a deciziilor CCR, declarațiile lui Klaus Iohannis sunt adevărate.

SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.