Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

12.05.2018

[despre punctul de pensie] Este o creştere de 26,2 la sută, din ceea ce ştim noi, se pare că este cea mai mare creştere realizată într-un asemenea interval de timp.

Liviu Dragnea

Sursa afirmației: Agerpres

Fals

Context

Prezent la reuniunea Consiliului Naţional al Organizaţiei de Pensionari a PSD din 10 mai 2018, preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a afirmat:

 

„Punctul de pensie a fost majorat, aşa cum am spus în campania electorală. Să nu uităm că atunci când am preluat guvernarea era 871,7 lei iar peste o lună şi ceva, 1 iulie, va fi 1.100 de lei. Este o creştere de 26,2 la sută, din ceea ce ştim noi, se pare că este cea mai mare creştere realizată într-un asemenea interval de timp.”

Ce verificăm?

1. care era valoarea punctului de pensie la preluarea guvernării de către PSD și
2. dacă această creștere este cea mai mare realizată într-un asemenea interval de timp.

Verificare

 

  1. PSD a preluat guvernarea în data de 4 ianuarie 2017, odată cu depunerea jurământului de către cabinetul de miniștri condus la acea vreme de Sorin Grindeanu.

 

Potrivit datelor oficiale ale Ministerului Muncii, valoarea punctului de pensie în ianuarie 2017 era de 917.5 lei. Această valoare a fost stabilită prin articolul 12 al OUG 99/2016, o ordonanță dată însă de guvernul condus încă de Dacian Cioloș.

 

Așadar, afirmația lui Liviu Dragnea privind valoarea punctului de pensie la preluarea guvernării este falsă.

 

  1. Liviu Dragnea afirmă că creșterea înregistrată de punctul de pensie – de 26.2% – se pare că ar fi cea mai mare realizată într-un asemenea interval de timp.

 

Trecând peste faptul că valoarea punctului de pensie nu a fost mărită de către guvernarea PSD de la 871,7 lei, ci de la 917,5 lei, am verificat evoluția punctului de pensie în intervale de timp similare sau chiar mai mici decât cel citat de Liviu Dragnea (din ianuarie 2017 și până în iulie 2018 ar fi 18 luni / un an și jumătate).

Observăm că față de intervalul de 18 luni cu o creștere de 26,2% specificat de Liviu Dragnea, de-a lungul ultimilor ani s-au înregistrat și creșteri mult mai spectaculoase, cel puțin în perioada de dinainte de criză, când guvernul era condus de Călin Popescu Tăriceanu:

 

  • Noiembrie 2007 – prin OUG 111/2007, punctul de pensie crește cu 30% față de septembrie 2007 (deci depășește creșterea în numai o lună) și cu 59,45% față de septembrie 2006 (interval de 13 luni)

Octombrie 2008 – prin OUG 226/2008, punctul de pensie crește cu 28,93% față de noiembrie 2007 (interval de 11 luni) și cu 67,67% față de septembrie 2007 (interval de 13 luni)

Concluzie

Afirmațiile lui Liviu Dragnea privind creșterea punctului de pensie de la preluarea guvernării de către PSD sunt false: punctul de pensie crescuse deja la 917,50 lei printr-o ordonanță de urgență dată de Guvernul Cioloș în decembrie 2016, iar creșterea valorii acestuia cu 26.2% într-un interval de 18 luni este depășită în cel puțin patru momente înainte de criza economică, în perioada în care Călin Popescu Tăriceanu era premier.  

Acest website folosește „cookies” pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra stocării acestor cookies pe dispozitivul dvs. Află mai mult