La data de 3 octombrie 2018, întrebat de jurnaliști despre observațiile Comisiei de la Veneția din următorul raport MCV și implementarea acestora, Liviu Dragnea facee și următoarea afirmație:
„Eu am văzut că s-a discutat că pentru România să se declanşeze procedurile de activare a articolului 7. De ce? Pentru că într-o lege au fost trecute mai multe amendamente care au fost solicitate de către asociaţiile de magistraţi sau de către CSM.’’
Dacă amendamentele propuse cu privire la legile justiției au fost într-adevăr solicitate de către asociațiile de magistrați sau de către CSM.
Pentru a verifica dacă respectivele amendamente au fost solicitate de cei CSM sau asociațiile de magistrați, avem în vedere:
Elementele care fundamentează avizul negativ:
O altă soluție necorespunzătoare în aspecte esențiale pentru sistemul judiciar ce a fost promovată de inițiator se referă la înființarea Direcției pentru Investigarea Infracționalității Săvârșite de Judecători și Procurori.
Intruziunea politică în activitatea magistratului a fost evidențiată de către CSM, împreună cu alte instanțe și parchete cu ocazia consultării lor, și atunci când a analizat dispozițiile art. 62 din propunere, prin care i se dă magistratului posibilitatea să fie numit în funcții de demnitate publică, ducând astfel la alterarea statutului magistratului prin desfășurarea unei activități cu caracter politic.
În privința concepției pe care propunerea legislativă o promovează cu privire la procedura de numire în funcțiile de conducere de rang înalt în cadrul Ministerului Public, CSM constată că aceasta nu ține seama de propunerile formulate de către CSM în cursul anului 2017, ce vizau conferirea unui rol determinant Consiliului, ca garant al independenței justiției.
De asemenea, CSM admite că, în ceea ce privește separarea deciziei în privința carierei judecătorilor și procurorilor între cele două Secții ale Consiliului, deși a fost expresia unui deziderat exprimat ferm de Secția pentru judecători, este realizată de o manieră nesistematizată, cuprinzând soluții incomplete, care pot genera dificultăți de interpretare.
În avizele sale date la cererea Camerei Deputaților, CSM arată că propunerile legislative transmise spre avizare cuprind o serie de propuneri de reglementare noi sau radical diferite față de cele existente în forma anterioară a proiectului de lege elaborat de Ministerul Justiției și care nu au fost supuse consultației de către sistemului judiciar.
Propuneri menționate anterior:
Alte soluții legislative de noutate absolută, care nu au fost supuse dezbaterii la nivelul instanțelor și parchetelor și cu privire la care nu a fost respectată transparența decizională:
Mai mult decât atât, CSM menționează că propunerile legislative nu au avut în vedere multe dintre propunerile anterioare ale Consiliului. Propunerile derivau din consultarea sistemului judiciar și vizau aspecte deosebit de importante, în legătură cu care ar fi fost necesară o intervenție legislativă. Exemple:
Nu în ultimul rând, așa cum menționează și CSM în avizele sale, cu ocazia consultării, majoritatea instanțelor judecătorești și a parchetelor de pe lângă acestea, precum și unele asociații profesionale (Forumul Judecătorilor din România și Asociația Procurorilor din România) au solicitat respingerea în bloc a celor trei propuneri legislative (fie expres, fie solicitând avizarea negativă a acestora, fie implicit, prin votul ,,împotrivă” acordat pentru fiecare text propus în parte). De văzut opiniile DNA exprimate în comunicatele date, precum și opinia Parchetului General, care au cerut respingerea în bloc a celor trei propuneri legislative.
Forumul Judecătorilor din România s-a pronunțat de nenumărate ori în legătură cu propunerile de modificare ale legilor justiției.
Relevante în această situație sunt și comentariile Uniunii Naționale a Judecătorilor din România cu privire la propunerile Ministerului Justiției. Așa cum puteți vedea aici, UNJR a avut comentarii atât pro, cât și contra cu privire la aceste propuneri.
Raportul Comisiei de la Veneția (13 iulie 2018)
În ultimul său raport, Comisia de la Veneția remarcă faptul că exista opinii divergente cu privire la schimbările aduse de legile justiției, chiar și între judecători (inclusiv cei din cadrul CSM), dar și intre asociațiile profesionale de judecători și procurori.
Printre concluziile sale aceasta menționează că, chiar dacă proiectelor inițiale le-au fost aduse îmbunătățiri, ansamblul modificărilor constituie un pericol la adresa independenței justiției și un impediment în lupta împotriva corupției.
Observăm, aşadar, din exemplele de mai sus, că unele dintre amendamente nu numai că nu au fost solicitate de către cei direct implicaţi, ba mai mult, au fost respinse sau avizate negativ în repetate rânduri. Însumând intervenţiile, rezultă cel puţin 10 avize, opinii şi comentarii negative asupra modificărilor propuse şi/sau operate pe legile justiţiei.
Afirmația lui Liviu Dragnea este parțial falsă. Astfel, chiar dacă unele modificări aduse legilor justiției sunt fundamentate pe propuneri anterioare, ulterior, modalitatea în care ele au fost adoptate în proiectul propus de Ministerul Justiției și formatul adoptat de către Parlament, privită în ansamblul său, se îndepărtează de la dezideratul comun de a asigura independența justiției și a asigura continuarea luptei împotriva corupției.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.