Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

27.07.2018

Tot în domeniul investițiilor finalizate la nivel local în acest semestru, regăsim terminalul multi modal Străulești, dar și varianta ocolitoare pentru Caracal, stadionul Târgu Jiu și bazinul de înot de la Focșani

Viorica Dăncilă

PSD

Sursa afirmației: Gov.ro

Parțial Fals

Context

Viorica Dăncilă – premierul României – a prezentat în 23 iulie 2018 bilanțul a șase luni de guvernare și a făcut următoarea afirmație:

 

„Tot în domeniul investițiilor finalizate la nivel local în acest semestru, regăsim terminalul multi modal Străulești, dar și varianta ocolitoare pentru Caracal, stadionul Târgu Jiu și bazinul de înot de la Focșani”.

Ce verificăm?

Dacă cele patru proiecte de investiții au fost finalizate în această guvernare, când a început fiecare proiect și dacă este funcțional. Adică dacă este utilizat de cetățeni.

Verificare

Terminalul Străulești

Terminalul Multi Modal de la Străulești face parte din investițiile Metrorex, fiind cuprins în proiectul „Magistrala 4: Tronson Gara de Nord – Parc Bazilescu – Lac Străuleşti şi Tronson Gara de Nord – Gara Progresu”, cu o valoare totală de 252.4 mil.Euro.

Contractul a fost semnat în august 2012 și, potrivit caietului de sarcini al achiziției publice, el trebuia finalizat în 42 de luni de la semnarea contractului, adică pe undeva prin 2016.

Potrivit datelor Ministerului Transporturilor din februarie 2018, lucrările trebuiau finalizate încă din aprilie 2018.

Dar, conform unui anunț din 20 iulie 2018,  făcut de Ministerului Transporturilor, acesta a fost finalizat în urmă cu câteva zile, dar nu și recepționat. Deci nu este dat încă în folosință și  nici nu se știe când se va întâmpla asta.

2. Centura Caracal

Lucrările pentru construirea centurii ocolitoare a orașului Caracal au început în urmă cu șapte ani, adică în 2011, conform agenției de presă Mediafax. Lucrările au fost finalizate abia anul acesta, dar în 2017, presa relata că exista un stâlp într-unul dintre giratoriile de pe centură.  

 

În aprilie 2018, televiziunea Digi 24 anunța că „Ultimul termen de finalizare a lucrărilor era sfârşitul lui noiembrie 2017. Când să taie panglica, autorităţile şi-au dat seama că trebuie mutaţi opt stâlpi de înaltă tensiune. În locul lor, vor fi montate structuri metalice speciale care nu permit cablurilor să cadă pe asfalt în caz de accident.”

 

Cum s-a ajuns aici? Istoric vorbind, situația stă așa.

 

Mai întâi, prin iunie 2010, compania națională de drumuri a cumpărat niște servicii juridice pentru exproprieri: 453.000 lei fără TVA.

 

În luna următoare, compania de stat a anunțat și că organizează licitație pentru lucrări.

Apoi, în ianuarie 2011, contractul de execuție a fost atribuit, pentru 44,4 milioane de lei, unei firme care a început să fie implicată în chestiuni penale, în același an. Totul trebuia terminat, conform anunțului inițial în termen de doi ani.

Tot în ianuarie, statul a cumpărat și servicii de supervizare a lucrărilor de 1,1 milioane lei.

Dar, în 2012, conform Mediafax, Compania Națională de Drumuri a reziliat contractul de execuție pe motiv că firma care trebuia să facă lucrările nu a respectat niciun termen.

 

În decembrie 2013, Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi a scos la licitație din nou execuția lucrărilor la centura din Caracal. Dacă ne uităm în anunțul de participare găsim și minunea. Execuție în termen de 36 de luni pentru 10, 3 km de drum. Valoarea maximă estimată a fost de 69,2 milioane de lei.

Dar, contractul a fost atribuit unei firme italiene pentru 41,6 milioane de lei fără TVA în august 2014.

Astfel, la un calcul simplu, deducem că centura trebuia terminată în august 2017.

 

Dar să ne uităm și ce spune Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Într-un comunicat emis în iunie anul acesta, aflăm că lucrările au fost recepționate, banii au venit majoritatea de la Uniunea Europeană și pentru 10,35 km de drum cu un pod și 14 podețe am cheltuit 72,1 milioane de lei.

 

Un calcul foarte superficial arată că la Caracal a construi un kilometru de centură ne costă 1,5 milioane de euro.

 

3. Stadionul de la Târgu Jiu

 

Nici stadionul de la Târgu Jiu nu este un proiect dat în folosință. Stadionul nu este finalizat și nici început de acest guvern. Conform presei locale, lucrările la acest obiectiv au început în 2015.

 

La începutul acestui an, tot presa locală relata că bucăți din acoperișul arenei stăteau să cadă în stradă.

 

În iunie 2018 a apărut și primele zvonuri privind darea în folosință a noului stadion. Gazeta Sporturilor anunța că arena de la Târgu Jiu va putea fi folosită peste trei luni și jumătate, doar că nu se știe cine va mai juca acolo”, pentru că echipa de fotbal era în faliment.

 

Digi 24 a anunțat că mai e nevoie de 4 milioane de euro pentru a finaliza stadionul, iar un consilier local din Târgu Jiu vrea ca Viorica Dăncilă să fie declarată persoana non-grata în localitate.

 

În privința banilor pentru stadion, aceștia au venit de la Compania Națională de Investiții în 2015.

Și, conform anunțului de participare, lucrările trebuiau executate în 78 de luni, adică în șase ani și jumătate de la atribuirea contractului.

4. Bazinul de înot de la Focșani

Bazinul de la Focșani ne-a costat peste 24 milioane de lei, iar contractul pentru lucrări  a fost atribuit în iulie 2015.

Finalizarea lucrărilor trebuia făcută în termen de 3 ani și jumătate

Mediafax a anunțat că bazinul de înot de la Focșani a fost inaugurat în martie 2018 de Liviu Dragnea și Marian Oprișan (președintele Consiliului Județean Vrancea). Doar că în aprilie nu funcționa încă, pe motiv de lipsă de angajați și lipsă de regulament. Conform jurnaliștilor de la Libertatea, bazinul a fost dat în folosință abia pe 1 iunie 2018.

 

Concluzie

Afirmația Vioricăi Dăncilă este parțial falsă pentru că în bilanțul său prezintă date incomplete și care, scoase din context, transmit un mesaj diferit față de realitate. Niciunul dintre proiectele cu care s-a lăudat Viorica Dăncilă nu a fost început în timpul guvernului prezent. Două dintre proiectele menționate de ea, nu au fost date încă în folosință cetățenilor și, cel puțin pentru unul dintre acestea (terminalul multimodal de la Străulești), recepția încă nu a fost realizată, deci proiectul nu poate fi considerat finalizat.

Acest website folosește „cookies” pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra stocării acestor cookies pe dispozitivul dvs. Află mai mult