În 22 aprilie 2023, președintele AUR, George Simion, a explicat într-un live de pe pagina sa de Facebook că există un număr de legi dăunătoare, cerând implicarea cetățenilor, printre ele fiind una ce privește orașele:
„Ce înseamnă orașe de 15 minute? Îți dă o rază de 15 minute de mișcare cu mașina, în care tu să-ți desfășori toată activitatea, ca statul să te monitorizeze cum trebuie. Camere de supraveghere etc.”
Ce prevede proiectul de lege și ce înseamnă conceptul de „orașe de 15 minute”.
Proiectul de lege la care face referire George Simion este PL-x nr. 47/2023 și prevede mobilitatea urbană durabilă.
În textul de lege sunt prevăzute mai multe arii pe care se va acționa în următorii ani pentru a face tranziția către un mediu înconjurător mai puțin poluat, cu un sistem de transport eficient și cu utilități urbane care să le permită oamenilor să găsească tot ce au nevoie într-o rază teritorială relativ mică, așa cum, de altfel, se are în vedere și la nivel european.
Inclusiv în expunerea de motive a proiectului de act normativ este prevăzută măsura ca orașele să se adapteze la nevoile populației în așa fel încât să se îmbunătățească mobilitatea urbană, iar oamenii să găsească tot ce au nevoie la cel mult 20 de minute distanță. Acest punct singular, printre alte recomandări care fac referire la mai multe componente ale sferei dezvoltării durabile, au fost propuse în urma unui studiu publicat în 2020.
De asemenea, textul proiectului de lege nu are ca obiectiv așa-numitele „orașe de 15 minute” în sens strict, însă există prevederi care își propun să eficientizeze circulația și resursele de care dispunem. Redăm mai jos câteva din aceste prevederi ale proiectului de lege care a trecut de Senat și care urmează să fie votată și de Camera Deputaților:
Analiza despre care am amintit mai sus, publicată de citadin.ro, o platformă de resurse, conectare și colaborare pentru specialiștii și pasionații de dezvoltare locală și regională din România, are mai multe date despre distribuția populației în teritoriu, percepția oamenilor asupra accesului la diverse resurse, statistici legate de mediu/poluare și altele. Datele arată că, în medie, doar 28% dintre români se află la 0,5 km de transportul public (proximitatea față de stațiile de transport public) care circulă cel puțin la fiecare 20 de minute. O altă statistică arată că, în medie, doar 3% dintre români se află la cel mult 5 minute distanță de centrul orașului, cele mai multe persoane fiind nevoite să meargă 10 minute (în medie, 19%) sau 20-30 de minute (în medie, 25%).
Într-o verificare anterioară, am arătat, printre altele, de unde a apărut conceptul de „15-minute city” și ce presupune el. Profesorul Carlos Moreno de la Universitatea din Sorbona a propus, în urmă cu trei ani, un sistem în care orașele să se adapteze la nevoile oamenilor, astfel încât aceștia să găsească, pe o rază de cel mult 15 minute de mers cu mașina de locuința lor, orice este nevoie într-o comunitate – de la instituții de învățământ până la spații comerciale. Nu este vorba nici pe departe de o măsură care să îngrădească libertatea de circulație a oamenilor, ci este un concept la nivel european care își propune să eficientizeze accesul la diferite resurse, dar și să reducă emisiile de carbon sau consumul de energie neregenerabilă.
Afirmațiile lui George Simion sunt false. Proiectul de lege nu instituie obligația ca oamenii să se deplaseze pe distanțe de cel mult 15 minute de mers cu mașina de la domiciliul lor și nici nu se are în vedere ca populația să fie „controlată” sau „supravegheată”. Dacă intră în vigoare, proiectul legislativ își propune să creeze orașe sustenabile, care să consume mai puține resurse, să promoveze transportul în comun și să îl facă mai eficient, dar și să accesibilizeze obiectivele de interes pentru cetățeni.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.