Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

13.06.2018

Sistemul educaţional trebuie să aibă capacitatea de a face o diferenţă reală în nivelul de cunoştinţe ale copiilor, nu doar să bifeze un număr de ani petrecuţi pe băncile şcolii. Aceasta este o lecţie care se aplică şi României, în condiţiile în care un studiu din 2016 ne avertizează că ne confruntăm cu o rată de analfabetism funcţional de 42 de procente care se reflectă foarte vizibil şi în înaltele sfere ale politicii româneşti. Continuăm să ne îndepărtăm de obiectivul Europa 2020, sau 20-20 cum se spune mai nou, în domeniul părăsirii timpurii a școlii, cu o cifră de peste 18%.

Klaus Iohannis

Președintele României

Sursa afirmației: Hotnews

Adevărat

Context

Aflat la lansarea raportului World Development Report 2018: Learning to Realize Education’s Promise, Klaus Iohannis a făcut următoarea declaraţie:

 

Sistemul educaţional trebuie să aibă capacitatea de a face o diferenţă reală în nivelul de cunoştinţe ale copiilor, nu doar să bifeze un număr de ani petrecuţi pe băncile şcolii. Aceasta este o lecţie care se aplică şi României, în condiţiile în care un studiu din 2016 ne avertizează că ne confruntăm cu o rată de analfabetism funcţional de 42 de procente care se reflectă foarte vizibil şi în înaltele sfere ale politicii româneşti. […] Continuăm să ne îndepărtăm de obiectivul Europa 2020, sau 20-20 cum se spune mai nou, în domeniul părăsirii timpurii a școlii, cu o cifră de peste 18%.

 

Ce verificăm?

Care este rata de analfabetism funcţional şi care este procentul care părăsesc timpuriu şcoala în România.

Verificare

Analfabetismul funcţional se referă la incapacitatea unei persoane de a înţelege şi raţiona pe baza unui text. Spre deosebite de analfabetism, care implică faptul că persoana respectivă nu ştie să citească, analfabetismul funcţional ia în considerare acei oameni care, deşi pot citi, nu înţeleg ce citesc.

 

Procentul înaintat de Klaus Iohannis a fost vehiculat şi în presă (exemple: 1, 2, 3, 4), având ca sursă un raport al  Centrul de Evaluare și Analize Educaționale. Din acest raport, aflăm că potrivit datelor OECD din 2012, procentul elevilor de 15 ani din învățământul obligatoriu din România, care nu pot selecta informația relevantă și nu pot face raționamente
elementare, este de 42%; acest fenomen este denumit analfabetism funcțional.

Consultând raportul OECD la care se face trimitere, constatăm următoarele:

Procentul aferent României în ceea ce priveşte rezultatele slabe pe categorii este de 40,8% pentru matematică, 43,8% pentru citire şi 43,9% pentru ştiinţe, de unde rezultă o medie de 42,83%.

 

Trebuie subliniat faptul că procentul de mai sus, obţinut în urma centralizării rezultatelor la testele PISA, se referă la elevii de 15 ani şi nu poate fi asimilat întregii populaţii a României.

Legat de obiectivul strategiei Europa 2020, care propune un procent mai mic de 10% pentru părăsirea timpurie a şcolii, am consultat datele Eurostat, pentru a vedea care este situaţia în România:

 

Constatăm că procentul celor care părăsesc timpuriu şcoala a crescut din anul 2008 (15,9%) până la 18,1% în 2017. Deşi acesta a scăzut cu un procent din 2015, este încă departe de indicatorul asumat şi clasează România pe locul trei în Uniunea Europeană, după Malta şi Spania (18,6%, respectiv 18,3%).

 

Concluzie

Afirmaţia lui Klaus Iohannis este adevărată. Rata analfabetismului funcţional este de peste 42% pentru elevii de 15 ani, iar procentul celor care părăsesc timpuriu învăţământul este de peste 18%.

Acest website folosește „cookies” pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra stocării acestor cookies pe dispozitivul dvs. Află mai mult