Primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.
Baner
Barometru Factual

01.02.2017

Textul ordonanței spune că „acestea constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată”

Guvernul României

Sursa afirmației: Monitorul Oficial

Fals

Context

OUG 13

În noaptea de 31 ianuarie 2016, Guvernul României a aprobat Ordonanța de Urgență 13/2017 pentru modificarea și completarea Legii 286/2009 privind Codul Penal și a Legii 135/2010 privind Codul de procedură penală.

 

Pentru a justifica urgența cu care este dată această ordonanță, se dau două argumente:

  • necesitatea de a pune în acord codurile cu unele decizii ale Curții Constituționale
  • necesitatea de a le pune în acord cu Directiva 2016/343/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 9 martie 2016.

 

Textul ordonanței spune că „acestea constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată”.

 

Ce verificăm?

Vom verifica dacă necesitatea de a pune Codul Penal în acord cu Directiva 2016/343/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 9 martie 2016 „constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată”.

Verificare

Pe portalul oficial de legislație europeană găsim Directiva 2016/343/UE, care specifică în mod clar, la art. 14, alin. 1, următorul lucru:

 

(1) Statele membre asigură intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive până la 1 aprilie 2018. Statele membre informează imediat Comisia cu privire la acestea.

 

Concluzie

Textul OUG 13/2017 publicat în Monitorul Oficial al României din 1 februarie 2017 conține o afirmație falsă. Directiva 2016/343/UE a Parlamentului European și a Consiliului prevede un termen de transpunere până la 1 aprilie 2018, deci în niciun caz nu putem vorbi despre „o situație extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată”.